Introductie
Een protestantse kerk: streven naar het hogere, maar voeten in de aarde.
Een protestantse kerk: streven naar het hogere, maar voeten in de aarde.
Officiële of officieuze naam | Pauluskerk, Oegstgeest - exterieur |
---|---|
Adres(sen) | Warmonderweg 2 |
Postcode(s) | 2341 KV |
Plaats (provincie) | Oegstgeest (Zuid-Holland) |
Land | Nederland |
Huidige staat | Deels of volledig gerenoveerd |
Oorspronkelijke opdrachtgever | Hervormde Gemeente Oegstgeest |
Oorspronkelijke functie | Kerk |
Betrokken architect(en) | Ferdinand Jantzen |
Andere betrokken kunstenaars | |
Aanvang en oplevering | 1931 - 1932 |
Huidige eigenaar | Stichting Pauluskerk Oegstgeest |
Huidige functie | Recreatiegebouw overig |
Soort monument | Rijksmonument |
Monumentnummer | 515005 |
Door de uitbreiding van Leiden en Oegstgeest vanaf de late 19e eeuw was er dringend behoefte aan ruimte voor de hervormde gemeente. Bestaande gebouwen waren te klein. In 1928 kwam een terrein op de hoek van de Warmonderweg/Leidschestraatweg vrij en er werd door een anonieme schenker een stuk grond van het Zendingshuis gekocht en voor de kerkbouw ter beschikking gesteld. De verantwoordelijkheid voor de bouw van een nieuwe kerk kwam terecht bij de Vereniging tot Stichting van een Tweede Kerk voor de Hervormde Gemeente. Via donaties kwam geld bij elkaar. Zelfs het Koninklijk Huis liet zich niet onbetuigd. Het duurde echter wel even voor de bouw van start kon gaan, in 1931. De nog nauwelijks leesbare eerste steen aangebracht op 4 juli 1931, bevindt zich aan de voet van de toren.
HvK spreekt in zijn artikel over de Pauluskerk over "een na-ijl van de Amsterdamse school, die sterk beïnvloed werd door de zogenaamde Prairie School van Frank Lloyd Wright. Deze Amerikaan werkte met horizontalen, geometrische vormen en versmelting van binnen en buiten. De beroemde architect Dudok werd erdoor beïnvloed en ook diens tijdgenoot Jantzen pikte blijkbaar de trend mee in zijn werk. Daarnaast heeft het Nieuwe Bouwen (eveneens onder de indruk van Wrights werk) bijgedragen aan een ander bouwen in ons land en is zo, en passant, eveneens van invloed geweest op de laat-Amsterdamse bouwordes zoals die van de Pauluskerk. Jantzen heeft bakstenen, in Wendisch verband, gebruikt voor de buitenmuur. Hiermee sluit hij nauwer aan bij de Amsterdamse School dan sommige modernisten die hun bouwsels uitsluitend in beton bouwden. Wel is het gehele skelet eigentijds opgetrokken in gewapend beton.''
Richard Keijzer: Jantzen plaatste in 1931 een ontwerptekening in het blad Architectura (eerste nummer blz 17). Verbazend om te zien hoe dat ontwerp na ruim 80 jaar nog steeds zowel stoer als fris oogt!
Gert-Jan Lobbes: vanwege het bijzondere interieur van deze kerk is deze bijdrage in maart 2017 gesplitst in interieur en exterieur en aangevuld met informatie over de geschiedenis van het gebouw. Het interieur is ook uitgebreid in beeld gebracht.
De decaan op de HBS deed een beroepskeuzetest en ik kreeg de uitslag architect of ingenieur. Het is de laatste geworden, maar de belangstelling voor architectuur is gebleven. Later kwam typografie daar bij, met een zeer sterk accent op de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. Fonts uit die tijd waren er eigenlijk niet (behalve het volledig uitgemolken Broadway) dus ben ik zelf maar wat gaan knutselen. Zie: http://fontenwerkplaats.blogspot.nl/
Geen reacties voor dit gebouw.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.