Introductie

De door Edmond Nijsten ontworpen villa in Tiel is met zijn glas in lood, halfronde erker en siermetselwerk een belangrijk voorbeeld van de Amsterdamste School-stijl in de provincie.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Pannenhuys
Adres(sen) Meester Troelstrastraat 1 1
Postcode(s) 4001 CX
Plaats (provincie) Tiel (Gelderland)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever A.C. Sonneveldt
Oorspronkelijke functie Villa of geschakelde villawoning
Betrokken architect(en) Edmond Nijsten
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1930 - 1930
Huidige eigenaar onbekend
Huidige functie Villa of geschakelde villawoning
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer 520664

Achtergrond

Deze villa werd in 1930 gebouwd voor de HBS-gymnastiekleraar A.C. Sonneveldt. (In de beschrijving van het monumentenregister architect wordt Nijsten overigens Edmold genoemd, maar veelal wordt de naam Edmond gebruikt.)

Exterieur

Opvallend aan deze villa zijn de veelkleurige geglazuurde pannen (Tuile du Nord) in de kleuren geel, paars en rood; ook de hoekkepervorsten hebben deze kleurvariatie. Het is aannemelijk dat de naam van het huis is ontleend aan de opvallende pannen; echter de naam “Pannenhuys” werd in deze periode vaker gebruikt voor villa's en slaat veelal op een oude perceelnaam.

De compacte hoofdvorm met markante, overkragende bekapping, driehoekige dakkapelletjes, hoge en vrijstaande schoorsteen en het vele siermetselwerk (ook in de tuinmuur) zijn onmiskenbaar eigenschappen van de Amsterdamse School-stijl.

Het exterieur van deze villa is vrijwel geheel ongeschonden. De tuin is omringd met een lage muur voorzien van siermetselwerk. Bij de ingang een buisstalen draaihek met zonnespijlen. De ingang van het huis ligt aan de zijkant (Mr. Troelstralaan), terwijl de zijde aan de Beatrixlaan in feite de voorgevel vormt. Opvallend is de grote, halfronde erker met een 63-ruits bovenlicht voorzien van glas in lood. Naast de erker een raam met een 30-ruits bovenlicht evenals de erker voorzien met glas in lood in hetzelfde motief.

Het dak van de erker bestaat uit een balkon met deur. Het balkon loopt verder langs de gevel voorzien van twee ramen onder een dakoverstek. Tussen deze ramen een vierkant stuk expressief siermetselwerk. Aan de uiterste linkerkant van deze voorgevel een stuk verticaal dakoverstek met een betonnen bol op de afdekplaat van het balkon.

In de zijgevel aan de Mr. Troelstralaan bevindt zich de boogvormige ingangsdeur. Hieromheen een gemetselde boogomlijsting met hieromheen eveneens in een boog de naam van het huis in siersmeedwerk. De gevel boven de deur heeft een groot vierkant venster (opgedeeld in kleinere glas-in-loodramen) voor het trappenhuis. Links van de voordeur de schoorsteen, van elkaar gescheiden met een gebogen, uitgemetselde plantenbak.

Al met al is deze villa met opvallende en expressieve architectuur een markant punt op de hoek van twee straten en vormt in combinatie met de gemetselde tuinmuur een fraaie hoekoplossing. Dit huis is dan ook een waardevol voorbeeld van de Amsterdamse Schoolstijl in de provincie.

Links

1. http://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/php/main.php?cAction=show&cOBJnr=1012860

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Geen speciale connectie, liep er toevallig langs.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.