Introductie
Een Warners in Den Haag die heel erg aan een Warners in Amsterdam doet denken. Ook hier een in het oog springende toren én was er ruimte gereserveerd voor een autoshowroom.
Een Warners in Den Haag die heel erg aan een Warners in Amsterdam doet denken. Ook hier een in het oog springende toren én was er ruimte gereserveerd voor een autoshowroom.
Officiële of officieuze naam | Oldenhove |
---|---|
Adres(sen) | Laan van Meerdervoort 50 d - 52 a/b |
Postcode(s) | 2517 AM |
Plaats (provincie) | Den Haag (Zuid-Holland) |
Land | Nederland |
Huidige staat | Deels of volledig gerenoveerd |
Oorspronkelijke opdrachtgever | Amsterdamsche Maatschappij ter Exploitatie van Etagewoningen |
Oorspronkelijke functie | Etagewoningen / winkels |
Betrokken architect(en) | F.A. Warners |
Andere betrokken kunstenaars | |
Aanvang en oplevering | 1928 - 1931 |
Huidige eigenaar | Meerdere particuliere eigenaren |
Huidige functie | Gemengde bestemming: woningen en winkels/bedrijfsruimtes |
Soort monument | Rijksmonument |
Monumentnummer | 452789 |
Het appartementencomplex Oldenhove werd tussen 1928 en 1931 gebouwd aan de Laan van Meerdervoort 50-52 in Den Haag. Het is ontworpen in opdracht van de Amsterdamsche Maatschappij ter Exploitatie van Etagewoningen door de architect F.A. Warners. Het gehele bouwterrein mat 1800 m2. Oldenhove omvatte oorspronkelijk 24 luxeappartementen (3-6 kamerflats), waarvan de huurprijzen in 1931 uiteenliepen van 1000 tot 2200 gulden per jaar (omgerekend naar euro's van 2006 respectievelijk € 7.300 en € 16.000). Op de begane grond was een autoshowroom geprojecteerd en twee winkels. De drie meter brede verbindingsgang die beide trappenhuizen verbindt, is op de entresol 2,5 meter boven de straat gelegen.
Een ontwerpprobleem vormde het gegeven dat de geplande autoshowroom een hoge glaspui van 5,5 meter vereiste terwijl de winkels slechts een hoogte van 3,5 meter mochten hebben. De architect loste dit probleem op door het ontwerpen van een "verzelfstandigde" ingangstravee met hoge toren en een opvallende paraboolvormige entree waarmee het hoogteverschil tussen de winkels aan de ene zijde en de autoshowroom aan de ander zijde van deze travee werd overbrugd.
Siermetselwerk is zichtbaar waar de gevel eindigt en ter hoogte van de tussenverdieping. De meeste vensters zijn brede houten drielichtvensters met verticale roedeverdeling in de bovenlichten.
1. | https://nl.wikipedia.org/wiki/Oldenhove_(Den_Haag) |
2. | http://www.monumentenzorgdenhaag.nl/monumenten/laan-van-meerdervoort-50d-52ab |
3. | http://www.billionhomes.nl/ |
4. | http://www.funda.nl |
Den Haag is niet heel rijk aan Amsterdamse School maar heeft een paar toppers in huis. Behalve De Bijenkorf van Kramer in uitbundige Amsterdamse Schoolstijl is dit strakke pand van Warners het bekijken meer dan waard.
Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes
Geen reacties voor dit gebouw.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.