Introductie

Een strak ontwerp van architect Wiersema, waarin de invloed van Frank Lloyd Wright zichtbaar is.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Notariswoning (vm), Bedum
Adres(sen) Boterdiep Westzijde 32
Postcode(s) 9781 EK
Plaats (provincie) Bedum (Groningen)
Land Nederland
Huidige staat Deels of volledig gerenoveerd
Oorspronkelijke opdrachtgever Particuliere opdrachtgever
Oorspronkelijke functie Woonhuis (vrijstaand)
Betrokken architect(en) Albert Wiersema
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1935
Huidige eigenaar Particuliere eigenaar
Huidige functie Woonhuis (vrijstaand)
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer 510689

Achtergrond

Dit herenhuis met (voormalig) kantoor werd in 1935 ontworpen door architect Albert Wiersema voor notaris F.W. Wolters. Het ligt aan het Boterdiep Westzijde, aan de rand van de uitbreidingswijk Nieuw Bedum.

Exterieur

Het pand is opgetrokken in een verstrakte vorm van de Amsterdamse School met invloeden van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. Het bestaat uit twee bouwlagen, met achterhuis en garage, en is opgetrokken in een geel-bruine baksteen in Noors verband. Het trasraam reikt tot aan de onderdorpels van de vensters. Het schilddak is gedekt met een donkerbruine, geglazuurde Romaanse pan, een gemetselde schoorsteen en een ruime houten overstek.

De woning heeft op de begane grond verschillende venstervormen, waaronder erkers en een serre, en op de verdieping samengestelde kozijnen met glas in lood vensters. De ingangspartij in de oostgevel heeft verschillende, asymmetrisch geplaatste, bakstenen muurtjes op ongelijke hoogten. De donkere baksteen daarvan is ook toegepast in de driesteens rondboog rondom de gelakte deur, waarin een decoratieve ruitverdeling is vormgegeven. Op het muurtje links van de deur staat een geometrisch opgebouwde lantaarn van koper en glas. De garage rechts van het huis heeft een driedelige garagedeur met geometrisch omlijste ruitjes erin en bovenlichten.

Rond de woning ligt een ruime tuin waarvan de aanleg en indeling de geometrie en asymmetrie van het ex- en interieur weerspiegelen. Het pand werd van de straat gescheiden door een ook door Wiersema ontworpen hek. Dit hek is vervangen door een heg.

Interieur

In het interieur zijn onder meer van belang: de deuren die op de hal uitkomen met geometrisch geplaatste ruitjes erin, de drie tochtdeuren met glas-in-lood, de marmeren schouw in de salon samen het het zachtboard plafond met zonnemotief en de houten bordestrap met uit geometrische vlakken bestaand schotwerk, dat evenals de lambrisering in de hal in een bijzondere schildertechniek is beschilderd. Foto's van het glas-in-lood en de houten bordestrap met lambrisering zijn te vinden in het boek van Norma van der Horst.

Recente ontwikkelingen

Het pand is aangemerkt als Rijksmonument omdat het een goed voorbeeld is van een met zorg vormgegeven notariswoning uit de midden jaren dertig, vanwege de esthetische kwaliteit van het ontwerp, de vormgeving van het interieur en de beeldbepalende ligging aan het Boterdiep Westzijde en omdat het een goede representant is van het oeuvre van architect Wiersema.

Gebruikte bronnen

1. Norma van der Horst, Pronkjuwelen van baksteen. Amsterdamse School in Groningen (Boekwerk & Partners, 2017).
2. Bertus Fennema, Albert Wiersema 1895-1966. Architect te Bedum (NoordPRoof Producties, 2017).

Links

1. https://www.bedum.nl/in_en_over_bedum/vrije_tijd/monumenten/monumentale_woonhuizen_en_boerderijen/voormalige_notariswoning,_boterdiep_wz_32,_bedum/
2. https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/monuments/510689?MonumentId=510689

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

In mijn ogen één van de stijlvolste panden van Wiersema.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.