Introductie

De meest elementaire aanduiding van deze woningen is 'rijtjeshuizen'. Maar dit symmetrische ensemble van A. Ingwersen in Amstelveen heeft een duidelijke kop en een staart. In het dak is te zien wat er in de loop van de jaren aan eenheid verloren kan gaan, door het zorgeloze (cq individuele) aanbrengen van dakramen.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Nassaupark 1-8 en zuil, Amstelveen
Adres(sen) Nassaupark 3
Postcode(s) 1182 AZ
Plaats (provincie) Amstelveen (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever
Oorspronkelijke functie Rijtjeshuizen
Betrokken architect(en) Arnold Ingwersen
Andere betrokken kunstenaars Cris Agterberg, Agterberg (zuil)
Aanvang en oplevering 1926
Huidige eigenaar Meerdere particuliere eigenaren
Huidige functie Rijtjeshuizen
Soort monument Beschermd stads- of dorpsgezicht
Monumentnummer 0007862 (de zuil)

Achtergrond

Dit dorpsgezicht staat model voor de vooroorlogse uitbreiding aan de rand van het (toenmalige) dorp Amstelveen in een parkachtige omgeving. Of anders gezegd: dit woningblok markeert de geleidelijke ontwikkeling van Amstelveen van dorp naar stad.

Exterieur

Dit complex bestaat uit 8 woningen. Het ervoor liggende plantsoen versterkt de monumentale indruk. Het woningblok is geen monument , maar vormt met het plantsoen wel een beschermd dorpsgezicht. Het complex is een voorbeeld van de late Amsterdamse School. Dit blok woningen maakt een forse indruk door twee brede torens welke het complex in drieën deelt. Het ensemble is symmetrisch van opbouw evenals het plantsoen, waar in het midden een meer dan manshoge zuil met bloembak staat . Deze zuil is wel een monument en wordt hier nog apart besproken.

Tussen de twee torens liggen vier woningen, waarvan de buitenste twee een halve toren innemen. Aan de andere kant van de torens liggen aan de kopse einden twee woningen, waarvan de binnenste twee elk ook weer een halve toren beslaan. Elke toren deelt dus twee woningen, maar dit vormt – zoals op de foto te zien is – weer min of meer één geheel door een gemeenschappelijk balkon met stenen scheidingswand. Dit balkon dient tevens als afdak voor de twee toegangsdeuren die zich eronder bevinden.

De woningen tussen de twee torens hebben een hoog en steil dak waarvan de nok hoger is dan de torens. De woningen aan de kopse einden hebben een aanzienlijk lagere nok met een samengesteld schilddak met pirons op de hoekpunten. Deze ogen meer villa-achtig. Met name de torens hebben siermetselwerk met natuurstenen accenten. Ook de scheidingsmuren van de torens met de serie tussenliggende woningen hebben kunstig metselwerk. Helaas is de linker (westelijke) toren gesausd waardoor het metselwerk niet meer zichtbaar is, alleen de rij natuurstenen is nog te zien evenals het metselpatroon op de hoeken van de toren.

De zuil in het plantsoen is nauw verbonden met de bouw van de huizen rondom het park. Deze is door de aannemer E. Gruson uit dankbaarheid aan de bewoners geschonken nadat de bewoners de aannemer hadden geholpen bij diens faillissement.

De zuil is in 1927 geplaatst en lijkt uit twee stijlperiodes te bestaan. De zuil zelf heeft rondom figuren staan in vrij abstracte vormen (Art Deco) gescheiden door staafprofielen met drubbeleind. De bovenliggende bloembak oogt een stuk klassieker, op de rand staan vier gebeeldhouwde koppen welke op een spuwer lijken. Dit is het werk van de – toen – bekende kunstenaar Agterberg. Van Agterberg is weinig beeldhouwwerk bekend, waardoor deze zuil meer zeldzaamheidswaarde krijgt. Dit kunstwerk is gemaakt van gewapend beton, dat indertijd vooral werd toegepast als een goedkoop alternatief voor natuursteen.

Recente ontwikkelingen

De zuil is in 1997 door betonbouwer Balm gerestaureerd.

Gebruikte bronnen

1. Gegevens ontleend aan afdeling Monumenten gemeente Amstelveen.

Links

1. http://www.iisg.nl/ondernemers/pdf/pers-0730-01.pdf
2. http://www.paulparislesimages.com

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

De artikelen en de foto's zijn gemaakt door Paul Paris. Hij is professioneel fotograaf en publicist en heeft veel Nederlandse gebouwen van de Amsterdamse School gefotografeerd. Zijn website is te vinden op: www.paulparislesimages.com

Redactie: kunnen jullie de auteur vragen wat een 'drubbeleind' is (zie omschrijving zuil). Ik vind hierover niets op het internet.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.