Introductie

Deze woningen zijn een van de projecten van architectenduo Gulden & Geldmaker voor woningbouwvereniging Beter Wonen in Maastricht.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Minister Goeman Borgesiusplantsoen, Maastricht
Adres(sen) Minister Goeman Borgesiusplantsoen 1-27
Postcode(s) 6214 SE
Plaats (provincie) Maastricht (Limburg)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever Woningbouwvereniging Beter Wonen
Oorspronkelijke functie Rijtjeshuizen (arbeiderswoningen)
Betrokken architect(en) Zeeger Gulden, Melle Geldmaker
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1918
Huidige eigenaar
Huidige functie Rijtjeshuizen (arbeiderswoningen)
Soort monument Geen beschermde status
Monumentnummer

Achtergrond

Deze 27 arbeiderswoningen zijn in opdracht van de socialistische woningbouwvereniging Beter Wonen gebouwd. Dit complex was het eerste grote bouwproject van deze woningbouwvereniging. De woningen zijn in een hoefijzervorm rond een plantsoen gebouwd. De stedenbouwkundige opzet is karakteristiek voor de visie op het sociale wonen in de twintiger jaren.

Exterieur

De socialistische woningbouwvereniging “Beter Wonen“ bouwde hier haar eerste woningen. Vaste architecten waren Gulden en Geldmaker, een team dat ook in Amsterdam zeer actief was. Ze stonden bekend om hun degelijke en vooral goedkope manier van ontwerpen en werken. Vandaar dat hun ontwerpen vaak sober waren, maar onmiskenbaar kenmerken van de Amsterdamse School hadden, iets wat ook herkenbaar in de woningen rond dit plantsoen. De spitse daken komen expressief over en in de nok zijn metselwerkversieringen zichtbaar, zoals onder meer lijstjes van gekantelde bakstenen, de zogenaamde muizetandjes.

Voor het architectonisch ontwerp tekende vooral Geldmaker, Gulden was meer de organisator en zakenman. Overigens was Joan van der Mey (ontwerper van het Scheepvaarthuis; hij vestigde zich later in Geulle) ook betrokken als bureaumedewerker; er wordt wel gesuggereerd dat Van der Mey de meeste nieuwbouwplannen voor Beter Wonen heeft ontworpen.

Funderingstechnisch was het een hele opgave omdat ondergronds nog een gangenstelsel van oude vestingwerken ligt. Van sommige huizen ligt de fundering zes meter diep, waardoor de bouwkosten hoog waren. Heden ten dage is het ondergrondse gangenstelsel nog ontsloten door een ingang die in het plantsoen ligt.

Alle woningen hebben één bouwlaag met een zadeldak waarbij enkele hoekpanden ook een schilddak hebben. Hoewel de kozijnen en de roedeverdeling vernieuwd zijn (aangevuld met nieuwe dakkapellen), is het complex opvallend goed bewaard gebleven.

Gebruikte bronnen

1. Architectuurgids Maastricht 1895-1995 (Uitgave Stichting Topos, Maastricht).

Links

1. http://ruimtelijkeplannen.maastricht.nl/9EEB8AC5-77C2-4838-A2AC-B6BCC7B28A2F/rb_NL.IMRO.0935.bpMtrichtWest-ow01_1.pdf http://forum.mestreechonline.nl/forum/mestreech-maastricht/gebouwen-en-infrastructuur-maastricht/architectuur-maastricht/2338-amsterdamse-school-in-maastricht

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Geen speciale connectie, maar als architectuurfotograaf altijd bijzondere belangstelling voor de Amsterdamse School.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.