Introductie

Wat veel muziekliefhebbers kennen en bewonderen, maar waar maar weinigen het fijne van weten. Tot nu! Architect Ernst Roest moet een muzikaal man geweest zijn.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Hoefijzer Jan Willem Brouwersstraat 3-25
Adres(sen) Jan Willem Brouwersstraat 3-25
Postcode(s)
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Deels of volledig gerenoveerd
Oorspronkelijke opdrachtgever
Oorspronkelijke functie Rijtjeshuizen
Betrokken architect(en) Ernst Roest
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1925 - 1929
Huidige eigenaar Meerdere particuliere eigenaren
Huidige functie
Soort monument
Monumentnummer

Achtergrond

Het gaat om twee symmetrische blokken in verstrakte Amsterdamse Schoolstijl die als een hoefijzer achter het Concertgebouw liggen en pal achter het Concertgebouw bijeenkomen met een centraal deel dat twee torens heeft. Beter gesitueerde burgers konden op de woningen inschrijven, waarna zij konden worden aangepast aan hun wensen. De panden hebben daardoor uiteenlopende breedtes en ook zijn de gevels rijker of minder rijk gedecoreerd. Voor de bouw lag hier de tuin van het Concertgebouw. De huizen verbergen de gebogen achterkant van het Concertgebouw, die op de begane grond de Spiegelzaal en op de eerste verdieping de Kleine Zaal bevat. Felix Rottenberg schreef in maart 2014 in Ons Amsterdam: " 'Arme luyden’ hebben er jaren om getreurd. Want zij konden nu niet meer gratis in de Concertgebouwtuin naar de concerten in de Kleine Zaal luisteren."

Exterieur

In geen complex of gebouw van Roest in Amsterdam is sprake van zo veel expressieve kenmerken bij elkaar. De vorm (overal rondingen) is bijzonder. De twee torens zijn gebouwd naar voorbeeld van torens die we elders in de jaren 20-wijken van de hoofdstad ook zien, bijvoorbeeld verderop aan het Valeriusterras (architect Rutgers). Hoewel het gebouw een eenheid lijkt, hebben beide zijden van het hoefijzer verschillende details en ze zijn waarschijnlijk dan ook niet gelijktijdig gebouwd.

Zeer fraai is het gebruik van verschillende soorten baksteen die op verschillende manieren zijn gemetseld. Er zijn mooie houten kozijnen en voordeuren en hier en daar is (zeer abstract) glas in lood bewaard, zowel binnen als buiten, bijvoorbeeld in en boven voordeuren. Het meest opvallende zijn wel de haast organische gietijzeren objecten links en rechts van een aantal voordeuren - zéér Amsterdamse School! - alsmede de randen van oranje bakstenen balletjes bij die zelfde voordeuren.

Interieur

In meerdere panden, waaronder Hotel Trianon, Heemskerk Suites en Kliniek Oud Zuid, is mooi abstract glas in lood te vinden. Heemskerk suites kent bovendien een trap met een fraaie leuning en een bijzondere haardpartij, door de eigenaar liefdevol gerestaureerd en onderhouden.

Recente ontwikkelingen

De gebouwen hebben gemengde bestemmingen. Er bevinden zich zowel woningen als hotels, kantoren, een restaurant en een kliniek. Met name de zuidgevel is mooi opgeknapt en gereinigd

Gebruikte bronnen

1. Gerrit Vermeer, Ben Rebel en Vladimir Stissi, Historische gids van Amsterdam. Stadsuitbreidingen 1960-1935 (Uitgeverij Bas Lubberhuizen (Amsterdam 2010).

Links

1. http://020apps.nl/1850-1940/Jan_Willem_Brouwersstraat/3-21
2. http://www.heemskerksuites.com/
3. http://www.onsamsterdam.nl/component/content/article/15-dossiers/dossiers/2784-flaneren-op-de-fiets

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Deze panden vormen een hoogtepunt in het werk van Roest. Zij staan niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk in de schaduw van het Concertgebouw. Het zijn zelfs geen gemeentelijke monumenten! Terwijl ze toch zo bijzonder zijn, door hun vorm en details.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.