Introductie

Deze kerk is van de hand van Jos Wielders, die in Limburg veel heeft geproduceerd.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Heilig Hartkerk, Heerlen
Adres(sen) Meezenbroekerweg 114-116
Postcode(s) 6412 VM
Plaats (provincie) Heerlen (Limburg)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever R.K. parochie Heerlen
Oorspronkelijke functie Kerk
Betrokken architect(en) Jos Wielders
Andere betrokken kunstenaars Eugène Laudy, W.van Hoorn
Aanvang en oplevering 1927 - 1928
Huidige eigenaar R.K. parochie Heerlen
Huidige functie
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer 422862 (vanwege het orgel)

Achtergrond

De kerk staat in de wijk Schandelen van Heerlen, bij het kruispunt van belangrijke doorgaande wegen: de Meezenbroekerweg, de Schandelerboord en de Palemigerboord. De hoge ligging maakt dat de toren van ver zichtbaar is; met name een oriëntatiepunt voor de kolonie Meezenbroek.

Exterieur

Met het gebruik van betonskeletbouw voorzien van baksteen is het een typische Wielderskerk, welke grote gelijkenis vertoont met de H.Hart van Jezuskerk in Rothem. De driebeukige kerk heeft vier traveeën. De absis heeft asymmetrisch geplaatste steeds kleiner wordende volumes. Boven de diep inspringende ingang is een breed gotiserend spitsboogvenster met tracering van gele mergelsteen en voorzien van glas-in-lood ramen naar ontwerp van Eugène Laudy.

De forse klokkentoren is vierkant en heeft een tentdak. In de muren zijn hoog opgaande sleuven gemaakt welke enerzijds de toren hoger doen lijken en anderzijds de massieve muren wat slanker maken. Rond de galmgaten zijn delen van de betonnen draagconstructie zichtbaar gelaten.

Interieur

Het interieur heeft betonnen spitsbooggewelven welke voorzien zijn van bakstenen randen. Door deze constructie ontstaat een vrije ruimte waardoor en onbelemmerd uitzicht op het altaar mogelijk is. De glas-in-lood ramen zijn ontworpen door Eugène Laudy. In de zijbeuken zijn in 2006 kruiswegstaties geplaatst afkomstig uit de H. Drievuldigheidskerk Schaesbergerveld te Heerlen en welke ontworpen zijn door W. van Hoorn. Sinds 1992 is het gebouw een rijksmonument vanwege het eenklaviersorgel, gebouwd in 1830 (of 1841?) door gebr. Mueller uit Refferscheidt. In 1968 is dit orgel gerestaureerd.

Gebruikte bronnen

1. Joosje van Geest, Heerlen Architectuur en Stedenbouw 1850-1940.

Links

1. http://www.reliwiki.nl/index.php/Heerlen,_Meezenbroekerweg_116_-_Heilig_Hart_van_Jezus
2. http://www.kerkgebouwen-in-limburg.nl/kerken/schandelen/h-hart-van-jezus
3. https://nl.wikipedia.org/wiki/Heilig_Hartkerk_(Heerlen)
4. https://www.monumenten.nl/monument/42633

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Het ontbreken van (overbodige) versieringen is eigenlijk in tegenspraak met de A.S., maar volgens Wielders moest de constructie van een gebouw duidelijk zichtbaar zijn. Daardoor maakt de wisselwerking van de betonconstructie met bakstenen het gebouw interessant. De betonnen spitsboogconstructie geeft het interieur een expressief karakter, dat is dan weer in lijn met de Amsterdamse School.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.