Introductie

Deze drie-onder-één-kap - let op de fraaie erkers! - is een ontwerp van Alphons Boosten.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Graaf van Waldecklaan 18-22, Maastricht
Adres(sen) Graaf van Waldeckstraat 18-22
Postcode(s) 6212 AP
Plaats (provincie) Maastricht (Limburg)
Land Nederland
Huidige staat
Oorspronkelijke opdrachtgever W.Hommes
Oorspronkelijke functie Rijtjeshuizen
Betrokken architect(en) Alphons Boosten
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1929 - 1930
Huidige eigenaar
Huidige functie Rijtjeshuizen
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer 506727

Achtergrond

Dit gebouw in het oostelijke deel van het Maastrichtse villapark is gebouwd in opdracht van W. Hommes.

Exterieur

Gelegen in het Maastrichtse villapark, valt dit rijtje woningen op door het hoog opgaande licht gewelfde schilddak met leien in Maasdekking. De huizen hebben sterk vooruitspringende erkers, voorzien van een expressief houten zaagtand beschot uitgevoerd in twee kleuren. Bij het middelste huis loopt de erker door naar de eerste verdieping. De bovenlichten op de begane grond hebben allen driehoekige motieven.

De zij-gevels zijn a-symmetrisch en zijn per huis iets anders ingedeeld. De hoekwoningen hebben boven de dakkapellen ventilatie- en lichtroosters op de geknikte zijdakvlakken. Hoekhuis no. 18 beschikt nog over de oorspronkelijke donkergroene eternit bloemenbakken onder de ramen. Ook heeft dit huis nog de oorspronkelijke interieurindeling. In de voortuin staan nog twee originele bakstenen hekpijlers.

Links

1. https://www.monumenten.nl/monument/45210

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Geen persoonlijke band, maar als architectuurfotograaf speciale interesse in de architectuur tussen 1910 en 1940.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.