Introductie
Deze drie-onder-één-kap - let op de fraaie erkers! - is een ontwerp van Alphons Boosten.
Deze drie-onder-één-kap - let op de fraaie erkers! - is een ontwerp van Alphons Boosten.
Officiële of officieuze naam | Graaf van Waldecklaan 18-22, Maastricht |
---|---|
Adres(sen) | Graaf van Waldeckstraat 18-22 |
Postcode(s) | 6212 AP |
Plaats (provincie) | Maastricht (Limburg) |
Land | Nederland |
Huidige staat | |
Oorspronkelijke opdrachtgever | W.Hommes |
Oorspronkelijke functie | Rijtjeshuizen |
Betrokken architect(en) | Alphons Boosten |
Andere betrokken kunstenaars | |
Aanvang en oplevering | 1929 - 1930 |
Huidige eigenaar | |
Huidige functie | Rijtjeshuizen |
Soort monument | Rijksmonument |
Monumentnummer | 506727 |
Dit gebouw in het oostelijke deel van het Maastrichtse villapark is gebouwd in opdracht van W. Hommes.
De zij-gevels zijn a-symmetrisch en zijn per huis iets anders ingedeeld. De hoekwoningen hebben boven de dakkapellen ventilatie- en lichtroosters op de geknikte zijdakvlakken. Hoekhuis no. 18 beschikt nog over de oorspronkelijke donkergroene eternit bloemenbakken onder de ramen. Ook heeft dit huis nog de oorspronkelijke interieurindeling. In de voortuin staan nog twee originele bakstenen hekpijlers.
1. | https://www.monumenten.nl/monument/45210 |
Geen persoonlijke band, maar als architectuurfotograaf speciale interesse in de architectuur tussen 1910 en 1940.
Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.
Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.
Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.
Geen reacties voor dit gebouw.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.