Introductie
Een wat goedkopere variant van de Amsterdamse School in Maastricht, iets waar Bureau Gulden en Geldmaker in uitblonk.
Een wat goedkopere variant van de Amsterdamse School in Maastricht, iets waar Bureau Gulden en Geldmaker in uitblonk.
Officiële of officieuze naam | Franciscus Romanusweg, Maastricht |
---|---|
Adres(sen) | Franciscus Romanusweg 7-22, Karel de Vogelstraat 18, Antonius Bieleveltstraat 27 |
Postcode(s) | 6221 |
Plaats (provincie) | Maastricht (Limburg) |
Land | Nederland |
Huidige staat | Gerealiseerd |
Oorspronkelijke opdrachtgever | Woningbouwvereniging Beter Wonen |
Oorspronkelijke functie | Rijtjeshuizen, Etagewoningen / appartementen |
Betrokken architect(en) | Zeeger Gulden, Melle Geldmaker |
Andere betrokken kunstenaars | |
Aanvang en oplevering | 1920 - 1921 |
Huidige eigenaar | |
Huidige functie | Etagewoningen / appartementen |
Soort monument | Rijksmonument |
Monumentnummer | 506897 |
Deze middenstandswoningen zijn door het architectenduo Gulden en Geldmaker ontworpen en gebouwd, evenals de aangrenzende arbeiderswoningen van het Schildersplein, Vogelstraat en Albertistraat. Ook deze woningen werden in opdracht voor de Maastrichtse woningbouwvereniging Beter Wonen gebouwd.
Ook dit gebouw is in een sobere, om niet te zeggen goedkope Amsterdamse School-stijl gebouwd. Een grote gedrukte keperboog vormt de poort, geflankeerd aan beide zijden door kleinere keperbogen. Het gewelf van de doorgang rust aan beide zijden op vijf bakstenen kolommen.
1. | https://www.monumenten.nl/monument/45276 |
Geen speciale band, maar als architectuurfotograaf altijd speciale belangstelling voor de Amsterdamse School.
Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.
Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.
Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.
Geen reacties voor dit gebouw.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.