Introductie
Aan de Driehuizerkerkweg in Driehuis staan veel huizen naar ontwerp van Christiaan Bartels, maar de opdrachtgever van dit huis huurde architect Sevenhuijsen in.
Aan de Driehuizerkerkweg in Driehuis staan veel huizen naar ontwerp van Christiaan Bartels, maar de opdrachtgever van dit huis huurde architect Sevenhuijsen in.
Officiële of officieuze naam | Driehuizerkerkweg 22, Driehuis |
---|---|
Adres(sen) | Driehuizerkerkweg 22 |
Postcode(s) | 1985 EL |
Plaats (provincie) | Driehuis (Noord-Holland) |
Land | Nederland |
Huidige staat | |
Oorspronkelijke opdrachtgever | Particuliere opdrachtgever |
Oorspronkelijke functie | Villa of geschakelde villawoning |
Betrokken architect(en) | A.M.J. Sevenhuijsen, Christiaan Bartels |
Andere betrokken kunstenaars | |
Aanvang en oplevering | 1921 |
Huidige eigenaar | Particuliere eigenaar |
Huidige functie | Villa of geschakelde villawoning |
Soort monument | Gemeentelijk monument |
Monumentnummer |
In 1920 werd begonnen met de bebouwing van het noordelijk deel van de Driehuizerkerkweg tussen de later aangelegde Waterloolaan en het park Schoonenberg. Een groot deel van de hier gebouwde huizen dateert uit de eerste helft van de jaren twintig en is gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School of een afgeleide daarvan. Enkele leden van de beter gesitueerde sociale middenklasse van de gemeente Velsen kreeg de kans hier in het landschappelijk zeer aantrekkelijke gebied van Driehuis ‘buiten’ te wonen. Aan architect Christiaan Bartels viel de eer te beurt om aan dit deel van de Driehuizerkerkweg meerdere huizen te bouwen, maar de Velsense amateur-historicus en archeoloog H.J. Calkoen, leraar aan de HBS te Velsen, gaf de opdracht voor de bouw van zijn huis aan A.M.J. Sevenhuijsen uit Haarlem. Toch was er, zoals we zullen zien, na de dood van Sevenhuijsen (1934) nog een rol voor Bartels weggelegd.
De gemeente Velsen acht het huis “van architectuurhistorische waarde a) vanwege de gave hoofdvorm, de gave gevelindeling en de zeer goed bewaard gebleven detaillering, alsmede omwille van het materiaalgebruik; b) als een karakteristiek voorbeeld van de architectuur van de Amsterdamse School met een zelfs voor deze expressieve bouwstijl zeer ongebruikelijke kruisvormige plattegrond en hoofdvorm”.
De gevels zijn opgetrokken van gele baksteen van Waalformaat, gemetseld in halfsteens verband, platvol gevoegd. De plint bestaat uit bruinrode baksteen. Op de vier hoeken van de vijfkantige voorgevel van het huis zijn de stenen om en om iets uitgemetseld. Aan de linker zijgevel, tegen de arm van het kruis aan, is een uitbouw met een houten zijkant aangebracht. Oorspronkelijk (tot medio jaren 70, getuige een foto in het Noord-Hollands Archief) was hier sprake van een overdekt terras onder een luifel. Deze luifel correspondeerde met de luifel boven de voordeur, aan de rechter zijgevel. Op een foto afgebeeld in het Bouwkundig Weekblad van 23 juni 1934 is deze luifel boven de voordeur nog te zien.
In 1937 is in plaats van de luifel hier een tochtportaal aangebracht, een ontwerp van architect Bartels. De overgang tussen de armen van het kruis en de achtergevel wordt gevormd door een terugliggend deel van de gevel, waarboven aan beide zijden een balkon met schuine houten borstwering is aangebracht. De achterzijde van het huis grenst aan de achtertuin en aan deze kant van het huis ligt ook de keuken. Bartels ontwierp tegelijkertijd met het tochtportaal een tuinhuisje in de stijl van het huis.
1. | Joke van der Aar, Michaël Lucassen – Driehuis, Velserbroek en de Zuid- en Noord-Spaarndammerpolder. Bebouwingsgeschiedenis en monumentale waarden. Schuyt & Co, Haarlem, 1993 |
1. | https://www.velsen.nl/vrije-tijd/cultuur/monumenten/monumenten-driehuis/driehuizerkerkweg-22 |
Ik fotografeerde het huis op een fietstocht door Driehuis en Velsen en raakte in gesprek met de eigenaren. Zij hebben mij gewezen op bijzondere aspecten van het huis en delen originele bouwtekeningen met Wendingen. Waarvoor veel dank!
Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen.
Mijn Amsterdamse Schoolfoto's worden gebruikt in tijdschriften, brochures, boeken en bij tentoonstellingen. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vrijwel dagelijks: https://twitter.com/gertjan_lobbes
Geen reacties voor dit gebouw.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.