Introductie

De redactie van Wendingen heeft een groot zwak voor (voormalige) bioscopen en is blij met deze zuidelijke toevoeging.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Cinema Palace (v.m.), Maastricht
Adres(sen) Lage Barakken 3
Postcode(s) 6221 CJ
Plaats (provincie) Maastricht (Limburg)
Land Nederland
Huidige staat Deels gesloopt
Oorspronkelijke opdrachtgever Gustave Crijns, J.Dolmans
Oorspronkelijke functie
Betrokken architect(en) J et M Fassotte frères Luik, Luik of A. Deussen en B. Reggers
Andere betrokken kunstenaars Johan Borgman inpandige muurschilderingen
Aanvang en oplevering 1924 - 1927
Huidige eigenaar
Huidige functie
Soort monument Geen beschermde status
Monumentnummer

Achtergrond

De bouw begon in 1924 en de opening was in 1927. Het gebouw is in gewapend beton opgetrokken met een bakstenen gevel aan de Lage Barakken. De architecten van deze bioscoop zijn niet met zekerheid vast te stellen. De Nederlanders Deussen en Reggers worden genoemd, maar de vraag is of dit meer uitvoerders/aannemers waren. Op een originele bouwtekening staat het stempel van de gebroeders J. en M. Fassotte uit Luik. Dit bedrijf ontwierp vaker bioscopen, waarvan die in de Rue de Pond d'Avroy te Luik nu een bijzonder fraai monument is.

Exterieur

De ingang met deze Art-Deco gevel maakt deel uit van een bioscoopcomplex dat liep tot de hoek Lage Barakken – Wycker Brugstraat. Op de openingsfoto is het hoekpand rechts nog net herkenbaar aan het pannendak. Het moderne geveldeel (zwart met rechthoekige ramen) dat recentelijk gebouwd is, sloot vroeger aan kwa bouwstijl bij de Art Deco gevel die zeer sober was; meer functioneel was uitgevoerd. Het is in 2011 gesloopt en vervangen door de huidige nieuwbouw die er veel op lijkt.

Op de bouwtekening ziet de bioscoop er rijker versierd uit dan de latere uitvoering. Onmiskenbaar is echter het hoge art deco-gehalte: symmetrische indeling gevel, belettering (let op de aanhalingstekens) en geometrische (bakstenen) ornamenten. Typisch Amsterdamse School daarentegen is de brede erker gesteund met uitkragend metselwerk en geflankeerd met driehoekige pilasters. Interessant detail is de overhoekse plaatsing van de schoorsteen, links.

Interieur

Tussen de entree en de zaal (900 zitplaatsen) was een salle du café. Zoals in die tijd gebruikelijk herbergde de zaal meer dan louter een filmdoek; immers, de films waren nog grotendeels zonder geluid. Daarom was er een orkestbak en een groot toneel. Tevens waren er kleedkamers voor de artiesten. In het gebouw waren ook twee appartementen waar de bedrijfslijders Rutten en Willems woonden. Bekend en geliefd waren de muurschilderingen van Johan Borgman.

Recente ontwikkelingen

Het bioscoopcomplex sloot in 2005 zijn deuren. Sindsdien zijn er veel plannen gemaakt voor herbestemming, ook van de vervallen omgeving. Mede door de crisis van 2008 is er nu toe niets uitgevoerd, maar de plannen worden nu wel weer steeds concreter. De monumentale gevel blijft behouden. Het wordt een hotel met 72 kamers en tevens met 42 hotelappartementen voor tijdelijke bewoning. Er is een ondergrondse parkeergarage voorzien met 110 plaatsen. Ook zijn er nog 7 stadsvilla's gepland. Het plan is om in 2017 met de bouw te beginnen.

Gebruikte bronnen

1. N. Bisscheroux, S. Minis, W. van den Berg, F. Humblé, Architectuurgids Maastricht 1895-1995 (Stichting Topos & Gemeente Maastricht 1997).
2. Bouwtekening archief RHCL (Regionaal Historisch Centrum Limburg) te Maastricht.

Links

1. http://forum.mestreechonline.nl/forum/mestreech­maastricht/mestreech­kort­klein/u­zoekt­wij­vinden/2873­entree­%E2%80%9Ccinema­palace%E2%80%9D­aan­de­wycker­brugstraat

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Geen speciale binding, maar als architectuurfotograaf bijzondere belangstelling voor het tijdvak 1910-1940; een periode met grote maatschappelijke en kunstzinnige veranderingen.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

geplaatst door irina Birliba op 14 november 2017 om 13:05:

Dear Paul, I'm a student in interior architecture at Maastricht Academy of Architecture and I'm doing my master thesis on this building. Unfortunately I couldn't find so much information and I would like to ask you if may be you have more material about the cinema. Would you be so kind to send me the drawings or files that could help me in my research? Thank you in advance, Have a nice day,

Irina

geplaatst door Paul Paris op 15 november 2017 om 07:34:

Hi Irina,

all the information I have is already in the story here on this website.

An important website is : http://forum.mestreechonline.nl/forum/mestreech­maastricht/mestreech­kort­klein/u­zoekt­wij­vinden/2873­entree­%E2%80%9Ccinema­palace%E2%80%9D­aan­de­wycker­brugstraat

I haven't made more photos. The drawings you can best visit the townhall of Maastricht, department (afdeling) "bouwvergunningen " I think they can help you further.

I hope you will find more information about this interesting building; concerning my experience this isn't an easy job. Nevertheless I will be very interested in your master thesis when it is finished,

cheers, Paul Paris

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.