Introductie

Hoe ze dat maakten! Vlechtwerk van baksteen!

Specificaties

Officiële of officieuze naam Bestevâerstraat, Amsterdam
Adres(sen) Bestevâerstraat 61-163, 173-213, 68-118, 134-196
Postcode(s) 1056 HH
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Deels of volledig gerenoveerd
Oorspronkelijke opdrachtgever
Oorspronkelijke functie Etagewoningen / winkels
Betrokken architect(en) J. Roodenburgh
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1924 - 1925
Huidige eigenaar Meerdere particuliere eigenaren
Huidige functie Gemengde bestemming: woningen en winkels/bedrijfsruimtes
Soort monument Geen beschermde status
Monumentnummer

Achtergrond

De etagewoningen met drie verdiepingen in de Bestevâerstraat werden in de jaren 1924 en 1925 grotendeels en bijna integraal ontworpen door Daan Roodenburgh. Het gaat om zeer lange gevels die aan de oneven zijde slechts door de Rijpstraat worden onderbroken. Aan de even zijde liggen wel meerdere zijstraten. Op de kruising met de De Rijpstraat is een plein gecreëerd met aan drie zijden bebouwing van Roodenburgh en aan één zijde bebouwing van Kruyswijk. Het deel van de Bestevâerstraat na de De Rijpstraat richting Karel Doormanstraat heeft een lichte kromming. Het wordt aan de oneven zijde opmerkelijk genoeg onderbroken door een pand naar ontwerp van Franswa.

Exterieur

Karakteristieke elementen die we bij andere blokken van Roodenburgh tegenkomen, bijvoorbeeld aan de portieken van de Vespuccistraat en de Vasco Da Gamastraat, zijn hier niet te vinden en als zodanig zijn de gevels niet meteen als Roodenburgh herkenbaar. De gevels zijn gebouwd met kenmerken van de verstrakte Amsterdamse School. Hoewel de hoofdopzet sober en rechtlijnig overkomt, zijn de baksteendetails van een grote zorgvuldigheid en verfijning. Vooral het ragfijne vlechtwerk van het verticale metselwerk ter plaatse van de portieken dwingt bewondering af. Het mooiste metselwerk is te vinden in de trappenhuizen in de hoeken van de De Rijpstraat. Bij de voordeuren zien we stoere granieten stootborden in aparte vorm.

Interieur

Foto's op funda laten standaard etagewoningen uit de twintiger jaren zien, zonder specifieke kenmerken.

Recente ontwikkelingen

De meeste panden zijn in het kader van het Beter Verbeteren Project gerenoveerd, ook al hebben zij verschillende eigenaren. Het deel Bestevâerstraat 80-90 hoek Bloys van Treslongstraat 56-64 bijvoorbeeld werd in opdracht van Zomers Buiten gerenoveerd. Daar waar niet is gerenoveerd - een enkel geïsoleerd deel - is de voorheen desolate toestand van de gevels en de portieken nog goed af te lezen. De bij een eerdere renovatie aangebrachte aluminium ramen werden vervangen door houten kozijnen met de oorspronkelijke detaillering. De meest ingrijpende verbetering betrof het herstel en opnieuw voegen van het metselwerk, en het opnieuw opmetselen van de borstwering van de voorgevel volgens het oorspronkelijke blokpatroon met sierstenen. Daarvoor moest het eerder en onoordeelkundig aangebrachte dakoverstek worden gesloopt.

Bij een bezoek viel mij op dat duiven voortdurend proberen de nissen van de portieken te veroveren en met netjes en andere maatregelen op afstand gehouden moeten worden.

Gebruikte bronnen

1. M. van Haaren ea, Het beste verbeterboek (Bussum, 2008).
2. G. Bolhuis, Atlas Gordel 20-40 (Amsterdam 2004).

Links

1. https://020apps.nl/1850-1940/Bestevaerstraat

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Ik zag het complex afgebeeld in Het beste verbeterboek en besloot te gaan kijken. Een saaie doorsnee Amsterdamse straat blijkt tot leven te komen door mooi gerestaureerd metselwerk. Het contrast tussen de gerenoveerde en niet gerenoveerde delen is schokkend.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd kijkt naar objecten. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Mijn voorkeur heeft echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid kan bovendien bijdragen aan behoud van erfgoed, onbekend erfgoed kan zomaar verdwijnen. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn onder meer gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, voor tentoonstellingen van Museum Het Schip en De Dageraad, in het boek over Publieke Werken en in het boek naar aanleiding van 100 jaar De Dageraad. Over vondsten op architectuurgebied twitter ik vaak voorafgaand aan publicatie: https://twitter.com/gertjan_lobbes

Reacties

geplaatst door Annemarieke Verheij op 23 oktober 2015 om 19:26:

Wat een bizar geheel, voor zover je nog over een geheel kunt spreken. Bij elkaar wel de voorbeelden hoe je wel en niet met een monumentaal pand moet omgaan.

geplaatst door Corrie Groen- Pickhard op 23 oktober 2015 om 21:24:

Wat een prachtig metselwerk. Ik zou willen dat de bruggen in de Watergraafsmeer ook zo mooi opgeknapt zouden worden.

geplaatst door Hans Vlaardingerbroek op 2 oktober 2018 om 13:06:

Hoe weet de schrijver dat Roodenburgh de architect is? De tekeningen laten slechts de naam van een bouwkundige B.H.H. Koolmees zien.

geplaatst door Gert-Jan Lobbes op 3 oktober 2018 om 06:48:

Opmerkelijk dat Roodenburgh niet wordt genoemd. Hij staat als architect op de Waarderingskaart architectonische en stedenbouwkundige kwaliteit van de gemeente Amsterdam. Deze is te vinden op internet ( https://maps.amsterdam.nl/ordekaart/ ) en in de (niet meer verkrijgbare) Atlas Gordel 20-40. Het beste Verbeterboek (zie bronnen) wijdt een hoofdstuk aan de restauratie van de panden en noemt ook Roodenburgh. Zou u tekeningen met de redactie van Wendingen kunnen delen of kunnen uploaden?

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.