Introductie
Jos Wielders verzorgde - in een regionale variant van de Amsterdamse School - diverse uitbreidingen van het bestaande klooster met HBS.
Jos Wielders verzorgde - in een regionale variant van de Amsterdamse School - diverse uitbreidingen van het bestaande klooster met HBS.
Officiële of officieuze naam | Bernardinuscollege met kapel, Heerlen |
---|---|
Adres(sen) | Akerstraat 95 |
Postcode(s) | 6417 BK |
Plaats (provincie) | Heerlen (Limburg) |
Land | Nederland |
Huidige staat | Gerealiseerd |
Oorspronkelijke opdrachtgever | Paters Franciscanen |
Oorspronkelijke functie | Middelbare School |
Betrokken architect(en) | Jos Wielders |
Andere betrokken kunstenaars | Charles Vos, Charles Eijck |
Aanvang en oplevering | 1919 - 1931 |
Huidige eigenaar | Stichting Voortgezet Onderwijs Parkstad Limburg (SVO/PL) |
Huidige functie | Middelbare School |
Soort monument | Rijksmonument |
Monumentnummer | 512768 |
In het begin van de vorige eeuw maakte Heerlen wegens de opkomende mijnindustrie een groeispurt mee. Mijnkoloniën werden gebouwd voor de mijnwerkers. Buiten het oude centrum, rond het dal van de Caumerbeek, werden huizen gebouwd voor de hogere inkomensgroepen, zoals die van mijningenieurs, opzichters , ambtenaren en onderwijzers.
Aan de rand van deze wijk - aan de Akerstraat - werd in 1911 door J. Seelen – de stadsbouwmeester - een klooster met een H.B.S gebouwd. In de periode 1919-1930 werden door Jos Wielders aan de bestaande bouw aan de kopse uiteinden diverse uitbreidingen voor de school gebouwd. Met als laatste een kapel.
De uitbreiding van de HBS was duidelijk hoger dan de bestaande bouw, de hoofdingang kwam aan de Akerstraat te liggen. Deze ingang wordt geflankeerd door twee banken die duidelijk vloeiende, organische contouren hebben. Ook de rest van deze nieuwbouw ademt kenmerken van de Amsterdamse School, zoals de ramen met kleine roedeverdeling en gevelstenen met sterk gestileerde en fantasierijke dierlijke figuren die geïnspireerd zijn op het diepzeeleven.
De achterkant van de school ligt aan de Sint Franciscusweg. Hier is ook een ingang; de gevel is hier symmetrisch ingedeeld en monumentaal van karakter en verder sober met verticale accenten en hier en daar een gevelsteen als versiering.
Op deze school hebben tal van bekende Nederlanders gezeten zoals onder meer Jan Hanlo (dichter en schrijver), Jo Coenen (architect en rijksbouwmeester) en Frans Timmermans.
In 1931 kwam de kapel (een rijksmonument) tot stand, gebouwd in een zakelijk expressionistische stijl met kenmerken van de Amsterdamse School zoals de asymmetrische opbouw van het exterieur. Naast deze kapel ligt nog de oorspronkelijke kloostertuin, destijds aangelegd als verlenging van het Aambos. Rond deze tuin is een muur gebouwd versierd met gietijzeren ornamenten geïnspireerd op de Amsterdamse School.
1. | Joosje van Geest, Heerlen architectuur en stedenbouw 1850-1940 (Wanders, 2003). |
1. | http://rijksmonumenten.nl/monument/512768/kloosterkerk-franciscanen/heerlen/ |
Dit gebouw is een mooi voorbeeld van een regionale variant van de Amsterdamse School; ook duidelijk een getuige van de stormachtige stedelijke ontwikkeling van Heerlen.
Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.
Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.
Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.
Geen reacties voor dit gebouw.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.