Introductie

Een prachtige villa met vele schitterende details. Hier naar binnen gaan is alsof je een tijdreis naar de jaren twintig maakt. En die kat!

Specificaties

Officiële of officieuze naam Apollolaan 166, Amsterdam
Adres(sen) Apollolaan 166
Postcode(s) 1077 BH
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever J.F.J. Eyrond & Zn., C. Lebbink
Oorspronkelijke functie Villa of geschakelde villawoning
Betrokken architect(en) Jo (J.H). Mulder jr.
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1925 - 1927
Huidige eigenaar
Huidige functie
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer 527840

Achtergrond

Deze vrijstaande villa, op de hoek van de Apollolaan en het Albert Hahnplantsoen, is in opdracht van valutahandelaar Christiaan Lebbink (vandaar dat het ook wel Villa Lebbink wordt genoemd) gebouwd naar een ontwerp van de architect J.H. Mulder jr.

Het beeld van de kat op de trapleuning is ‘beroemd’ geworden doordat het de omslag van het boek Amsterdamse Interieurs siert. In de salon van de villa werden tevens zo nu en dan intieme huiskamerconcerten gegeven.

Wie precies verantwoordelijk is voor de sculpturen is niet bekend. Hetzelfde geldt voor de glas in lood vensters, die onderling in stijl nogal van elkaar afwijken.

Exterieur

Van een afstand heeft de villa met z'n hoge zadeldak niet een enorme Amsterdamse School uitstraling, maar wie dichterbij komt vindt al snel veel fraaie details. De houten tuinhekken, de deuren (met name die van de voormalige dienstingang en de garagedeuren) zijn onmiskenbaar Amsterdamse School, net als het fraaie metselwerk, de donkere plint, de roedeverdeling van de ramen, de stervormige hoekvensters, de toepassing van sculpturen en glas in lood, en het expressieve houtwerk in trappenhuis en boudoir.

De villa heeft drie bouwlagen en een kelder, een grote garage, en aan drie zijden tuinen. Er zijn twee ingangen. De hoofdingang (met een mooie houten deur) kan bereikt worden via de trap die uitkomt in een portiek met stoep. Hier treffen we enkele glas in lood vensters aan (die van de wachtkamer) en het beeld van een vrouwelijk naakt.

Een aparte ingang kan bereikt worden via de tuin en komt uit in de keuken. Dit was vroeger de dienstingang; slaapplek voor het personeel bevond zich op zolder.

Interieur

De hal met de monumentale trap met een speels geometrisch motief vormt het hart van de villa. De stijl van de trap wordt voortgezet in de lambrisering en het vaste zitje waarin een radiator is verwerkt. Opvallendste element van de trap is het houten beeld van een kat, waarvan het lijkt alsof ie van plan is de trapleuning af te springen.

Op de begane grond vinden we verder een grote salon met vijfzijdige serre (waarboven zich een balkon bevindt) en twee zijruimtes. Bovenaan de deurposten van de serre vinden we onder andere druppelvormig houtsnijwerk.

Glas in lood vinden we in de kamer aan de Apollolaan (de vroegere rookkamer voor heren), in de spreekkamer nabij de entree (abstract geometrische composities met rechthoeken en cirkels), en in een van de kamers - de boudoir - op de eerste verdieping. Het grootste glas in lood venster, dat een opkomende zon voorstelt, vinden we bovenaan de trap. Niet geheel toevallig aan de oostkant, waar de 'echte' zon ook opkomt.

Het oorspronkelijke boudoir heeft een aan de muur verankerde houten schrijftafeltje en een zithoekje dat een geheel vormt met de radiatorombouw. Het opmerkelijk glas in lood raam met houten omlijsting stelt een pareloester voor.

Recente ontwikkelingen

Het huis staat nu in de verkoop. Nog even doorsparen, want de vraagprijs is 4.750.000…

Gebruikte bronnen

1. Barbara Laan en Alexander Westra, Amsterdamse Interieurs. Huizenportretten 1875-1945 (Uitgeverij SUN 2009).

Links

1. http://020apps.nl/1850-1940/Apollolaan/166
2. https://www.monumenten.nl/monument/60661
3. http://www.funda.nl/koop/amsterdam/huis-49882434-apollolaan-166/

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Ik heb hier in 2013 tijdens het Ontdek Berlage festival een keer het interieur mogen aanschouwen en werd direct verliefd op met name de trap met de fantastische kat. Toen ik hier onlangs bij de Muze van Zuid wederom voor een concert was, heb ik een van de bewoners aangeschoten met de vraag of ik het interieur zou mogen fotograferen. Dat moest met de huisgenoten overlegd worden, waarna het stil werd. Begrijpelijk, want het bleek dat de bewoners bezig waren om het huis te verkopen. Gelukkig vonden de huidige bewoners en PC22 Makelaars het geen probleem om de foto’s die op Funda staan op Wendingen te plaatsen.

Ingezonden door: Marcel Westhoff

Marcel Westhoff

Reacties

geplaatst door Wietske van Raalte op 11 september 2016 om 16:15:

Hij was gisteren en vandaag te bezichtigen tijden de Open Monumentendagen. Wachttijd in de rij: 1 uur. Gisteren met wachtnummersysteem gewerkt, hoorde ik.

geplaatst door Gert-Jan Lobbes op 12 september 2016 om 20:32:

Vrijwilligers bij de open monumentendagen hebben zaterdag en zondag in totaal ruim 1100 (!) mensen door de villa geleid, steeds in groepjes van tien. Er waren voortdurend drie groepen in de villa onderweg. Ik was een van de rondleiders. Alleen in het laatste uur werden wachtnummers uitgedeeld. Dit om te zorgen dat de laatste rondleiding rond kwart voor vijf kon starten.

geplaatst door Dorothée van Hooff op 5 juli 2018 om 18:04:

Ik maak mij zorgen. Net fietste ik langs de villa en zag dat er een ingrijpende verbouwing aan de gang is. De tuin is leeggetrokken en staat vol auto's en bouwmaterialen. Het pand is dichtgetimmerd. Het glas-in-lood aan de oostzijde is verwijderd. Ik wil geen paniek zaaien, maar het ziet er gehavend uit. Weet iemand wat er gebeurt?

geplaatst door Gert-Jan Lobbes op 7 juli 2018 om 15:56:

Ik ben gaan kijken bij de villa. Wat ik zie is dat inderdaad de tuin leeggemaakt is en dat er containers staan met resten van bakstenen binnenmuren. Het huis wordt duidelijk intern verbouwd. Het glas in lood in de ramen aan de voorkant is ofwel uitgenomen of wordt beschermd door houten platen. Er zitten nu houten platen voor. Het grote raam aan de oostzijde met een zon als voorstelling is inderdaad verwijderd op het loden frame na. Het al eerder aangebrachte beschermende glas aan de buitenzijde zit er nog. Het glas in lood in het boudoir lijkt ook uitgenomen. Worden de ramen wellicht gerestaureerd en keren zij terug? Op dit moment heb ik er geen nieuws over. Foto's heb ik geplaatst op twitter: https://twitter.com/gertjan_lobbes

geplaatst door Redactie Platform Wendingen op 20 juli 2018 om 14:51:

Toevallig zagen we een foto van een volledig gestript interieur voorbijkomen op Instagram. We stuurden de makers ervan - Studio RUIM, gespecialiseerd in de renovatie van oude en monumentale gebouwen - een berichtje hierover. "Het oorspronkelijke interieur wordt gerestaureerd en komt zeker weer terug" was het geruststellende antwoord! (zie https://www.instagram.com/studioruim_architects/ )

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.