Introductie

In de jaren 1920 deed het Montessori-onderwijs zijn intrede in Nederland.

Specificaties

Officiële of officieuze naam 3e Openbare Lagere Montessorischool (v.m.), Hygiëaplein
Adres(sen) Hygiëaplein 7
Postcode(s) 1076 RN
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever Gemeente Amsterdam
Oorspronkelijke functie Lagere School
Betrokken architect(en) Publieke Werken
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1927 - 1927
Huidige eigenaar Meerdere particuliere eigenaren
Huidige functie Gebouw voor kinderopvang
Soort monument Gemeentelijk monument
Monumentnummer 222125

Achtergrond

Aan het Hygiëaplein staan in totaal vier scholen, waaronder dubbelscholen. In de loop van de jaren twintig vonden de denkbeelden van de arts Maria Montessori langzaam ingang in het onderwijs aan lagere scholen, hetgeen bepalend werd voor de opzet hiervan. In Het handboek van Dr. Maria Montessori schrijft deze onderwijshervormster: ‘De school: Casa dei Bambini, behoort een echt huis te zijn; dat wil zeggen, het moet bestaan uit een aantal kamers, met een tuin erbij, waarover de kinderen de baas zijn. Een tuin met beschutte plekjes is het wenschelijkst, omdat de kinderen daar kunnen spelen of slapen, en dan ook hunne tafeltjes buiten kunnen zetten om te werken en te middagmalen. Op deze wijze kunnen ze haast uitsluitend leven in de buitenlucht, terwijl zij tevens zijn beschermd tegen regen en zon”. Een artikel uit het Algemeen Handelsblad van 4 mei 1928 (hierbij afgedrukt) beschrijft met enige ironie de gang van zaken rond de oplevering.

Exterieur

De school telt drie bouwlagen uit gele baksteen en heeft een zadeldak. Aan de achterzijde is een aanbouw met gymzaal bereikbaar door een smalle gang, waardoor de plattegrond een T-vorm heeft. De gevel heeft opvallend lage ramen en heeft een strakke uitstraling, zonder bijzondere elementen of beeldhouwwerk. Rond de entree en boven de kozijnen zijn de bakstenen verticaal gevoegd.

Interieur

Het schoolgebouw moest volgens Montessori bestaan uit een ‘centraal vertrek’ met nevenruimtes als een badkamer, een rustkamer, etc. In Amsterdam werd dit veelal geïnterpreteerd als een groot klaslokaal met meestal twee gedeeltelijk afgeschermde nissen: een rustkamer met vaste bankjes en een knus zitje bij de kachel en een keukentje met aanrecht en kranen. Tot aan de inpandige verbouwing in 2014 zijn veel oorspronkelijke elementen bewaard gebleven.

Recente ontwikkelingen

In 2014 is het pand aan de binnenkant grondig opgeknapt en aangepast aan de huidige maatstaven. Momenteel zitten er o.a. een kinderopvang, buitenschoolse opvang en een educatieve, humanitaire organisatie in.

Links

1. http://www.zuidelijkewandelweg.nl/index.php/architectuur/516-verbouwing-schoolgebouw-hygieaplein-7
2. https://www.amsterdam.nl/kunstencultuur/monumenten/publicaties/amsterdamse-0/amsterdamse/schoolvoorbeelden/
3. http://www.opdekaart.amsterdam.nl/bma/monumenten2014?zoom=7&lat=484698&lon=122315&view=map_and_results&selectedFeature=point_3242650
4. http://020apps.nl/1850-1940/Hygiëaplein/7

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

De derde montessorischool is qua uiterlijk de eenvoudigste van de 4 scholen op het Hygiëaplein. Ik wil hem dan ook vooral toevoegen omdat het de lagere school was, waar mijn vader van 1933 tot 1939 op heeft gezeten.

Ingezonden door: Annemarieke Verheij

Annemarieke Verheij Geboren en getogen in Amsterdam. De unieke bouwwerken van de Amsterdamse School zijn voor mij een vertrouwd beeld met opa's en oma's die allen in Oud Zuid woonden. In de jaren 80 werkte ik als reservist bij PTT Post en heb regelmatig op het postkantoor Gerard Terborgstraat (onderdeel van Het Nieuwe Huis op het Roelof Hartplein) gewerkt. Ook heb ik een dag op het postkantoortje op het Spaardammerplantsoen mogen doorbrengen. Helaas was ik in die tijd nog niet zo actief aan het fotograferen dat ik de interieurs op beeld heb vastgelegd.
Ik werk 4 dagen per week op de administratie Vergunningen van de Gemeente Amstelveen (en Aalsmeer). In mijn vrije tijd wandel ik veel, waarbij de camera altijd meegaat. De laatste tijd heb ik een toenemende interesse in de prachtige Amsterdamse School-stijl en ga regelmatig actief op zoek naar gebouwen of objecten.
Professionele kennis heb ik niet, maar met mijn beeldmateriaal en goed zoekwerk op internet hoop ik toch regelmatig een bijdrage te kunnen leveren aan deze mooie website.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.