Wendingen 1918-1932

Mooi overzicht van het roemruchte tijdschrift Wendingen.

Het eerste nummer van Wendingen verscheen in 1918. Initiatiefnemer en eerste hoofdredacteur was architect Wijdeveld. De omslagen werden door gerenommeerde kunstenaars en architecten ontworpen. De inhoud is zeer gevarieerd en behandelt vrijwel alle toen bestaande nationale en internationale richtingen op het gebied van beeldende kunst, architectuur, typografie, theaterontwerpen en toegepaste kunsten. In totaal werden er 116 nummers uitgegeven, met steeds hetzelfde formaat en op Japanse wijze met raffia bijeengebonden.

In Wendingen lezen we over het werk van o.a. Josef Hoffmann, Michel de Klerk, Frank Lloyd Wright, Gustav Klimt, H.P. Berlage, Hermann Finsterlin, Eileen Gray en Erich Mendelsohn. In de lijst met namen van de omslagontwerpers vinden we vertegenwoordigers van de Nieuwe Kunst - Roland Holst, Jan Toorop, J.L.M. Lauweriks, K.P.C. de Bazel en Lion Cachet; de Amsterdamse School - Hildo Krop en Michel de Klerk; het expressionisme - Jan Sluijters; en van het nieuwe constructivisme - Vilmos Huszar, El Lissitzky, W.H. Gispen en L.C. van der Vlugt.

Van veel, misschien zelfs alle nummers (aantallen staan vermeld in het boek van Le Coultre) is een klein deel in een gebonden editie met harde kaft verschenen. Daar staan dan ook geen advertenties is in. In de met raffia ingebonden exemplaren met slappe kaft zijn die advertenties wel te vinden.

Wendingen 1918-1932, architectuur en vormgeving
Martijn F. Le Coultre