Vierlingsbeeklaan 84, Amstelveen

"Waar 'retro architectuur' over het algemeen tot slappe compromissen leidt, heeft de betrokkenheid van de opdrachtgever tot een overtuigende woning geleid."

Dit vrijstaande woonhuis in de wijk Bovenkerk in Amstelveen valt qua stijl op in de omgeving. Het is namelijk op en top Amsterdamse School, maar het is een ontwerp uit 2008 dat in 2010 is opgeleverd. De opdrachtgevers waren de heer en mevrouw Scheffmann, die nauw betrokken waren bij de totstandkoming van het ontwerp van Rob Korver van Area architekten uit Amsterdam.

Het huis heeft meerdere kenmerken van de Amsterdamse School stijl. Het is in lichte steen opgetrokken maar heeft accenten in een donkere steen, terwijl op diverse plekken siermetselwerk is aangebracht. De ramen zijn zonder uitzondering laddervensters, terwijl er enkele apart vormgeven raampjes zijn, onder andere bij de entree, in de garagedeuren en in(!) de top van de schoorsteen. Aan de kant van de entree is een hoog spitsboogvormig geveldeel, met een rand van verticale dakpannen die tot de grond doorloopt, een blikvanger. De stijl is tot in detail uitgevoerd: zo zijn ook de tuinafscheiding en het huisnummer typisch Amsterdamse School.

In 2013 was het huis een van de inzendingen van de Architectuurprijs Amstelveen. Het won in de categorie woongebouwen de publieksprijs, terwijl de vakjury het een derde plek toebedeeld. Het juryrapport:

"De jury heeft veel bewondering voor dit project. Hier is met veel ambitie en doorzettingsvermogen een persoonlijke fascinatie nagestreefd en werkelijkheid geworden. Van het totaalbeeld tot in het kleinste detail zijn zorgvuldige keuzes gemaakt die ten dienste staan van het ideaal. Waar 'retro architectuur' over het algemeen tot slappe compromissen leidt, heeft de betrokkenheid van de opdrachtgever tot een overtuigende woning geleid. De perfecte keuze van de steen, de zorgvuldige detaillering van de kozijnen, de uitvoering van het decoratieve metselwerk en de erfafscheiding zijn slechts een paar voorbeelden hiervan. Het huis is op een doeltreffende manier ingepast in zijn stedenbouwkundige omgeving. Met de aan drie zijden vrije ligging is het huis een aanwinst voor zijn omgeving."

Galerij: