GE kast van Marnette

In de museumtuin van Museum het Schip (vroeger achter de lunchroom, nu op het voormalige schoolplein), is een breed scala aan objecten van de hand van de ontwerpers van Publieke Werken te vinden.

De gemeente Amsterdam had een verzorgd straatbeeld hoog in het vaandel. Kenmerkend voor de Amsterdamse School was dan ook het totaalbeeld van de stad en de onderlinge samenhang tussen openbare ruimte, architectuur en andere objecten. Behalve veel werk aan publieke gebouwen zoals scholen, badhuizen en gemeentekantoren, drukten de architecten daarbij ook hun stempel op het straatmeubilair dat overal in de openbare ruimte werd neergezet.

Verder wordt er verteld over de opkomst van het Amsterdamse School straatmeubilair, de ontwerpers en opdrachtgevers. Tevens hebben Stadsdeel Amsterdam West en Museum Het Schip de handen ineen geslagen bij de ontwikkeling van een museum route door de Spaarndammerbuurt. Deze route is uitgezet met behulp de overbekende blauwe girobussen en een aantal exemplaren van de hangende postbus in de overbekende Amsterdamse Schoolstijl.