Politiepost Hilversum

In 2016 wordt uitgebreid stilgestaan bij het 100-jarig bestaan van de Amsterdamse School. Niet vreemd dat deze architectuurstroming centraal staat tijdens de jaarlijkse Open Monumentendag (OMD) op 10 en 11 september.

Door het hele land zijn unieke lokaties opengesteld voor het publiek. Hierbij een klein overzicht van de Amsterdamse School-gebouwen (én gebouwen uit diezelfde periode) die ook van binnen te bekijken zijn. Naast links naar de beschrijvingen op Wendingen (indien aanwezig), ook links naar de informatie op de site van Open Monumentendag zelf (aangeduide met OMD).

Wat te denken van Park Meerwijk (OMD), de Christelijke Nationale School in Amersfoort (OMD), Stadsmuseum Doetinchem (OMD), het voormalige Hoofdpostkantoor van Utrecht (OMD) Villa Nimrod Kunstcentrum in Boxtel (OMD), een Boumaschool (OMD) in Groningen, Radio Kootwijk (OMD) of 'De Reus van Schimmert' (OMD)?

In Hilversum zijn daarnaast Landhuis De Bult (OMD) te bezoeken, net als uiteraard enkele creaties van Dudok, waaronder de politiepost (OMD) en het Raadhuis (OMD).

De Stichting Oude Groninger Kerken tenslotte organiseert in de kerken van Onderdendam en Bedum exposities over Amsterdamse School-stijl. En er zijn meer kerken geopend, zoals de gereformeerde kerk in Andijk (OMD), de Sint Josephskerk in Roosendaal (OMD) of de Ontmoetingskerk in Bergen op Zoom (OMD).Logo -breed

Maar het hoogtepunt ligt - uiteraard - in Amsterdam. Een overzicht van de gebouwen die te bezoeken zijn:

1.  Kinderdagverblijf Johanna Margaretha (OMD)

2.  Apostolisch Genootschap Amsterdam-Noord (OMD)

3.  Museum Amsterdam Noord (OMD)

4.  Het Zonnehuis (OMD)

5.  Museumwoning Tuindorp Oostzaan (OMD)

6.  Museum Het Schip (OMD)

7.  Nassaukerk (OMD)

8.  Centrale Markthal (OMD

9.  Westerwijk (OMD)

10. Jeruzalemkerk (OMD)

11. Meesteropleiding Coupeur (OMD)

12. Tuin van Jan (OMD)

13. De Wissel (OMD)

14. Het Sieraad (OMD)

15. Corantijnschool (OMD)

16. Rioolgemaal F (OMD)

17. Heinekenbrouwerij (OMD)

18. Nihon no hanga (OMD)

19. De Bazel (OMD)

20. Cafe Schiller (OMD)

21. Pathé Tuschinski (OMD)

22. Oudemanhuispoort (OMD)

23. The Grand (OMD)

24. Beurs van Berlage (OMD)

25. Grand Hotel Amrath (OMD)

26. Buurtcentrum De Boomsspijker (OMD)

27. Burcht van Berlage (OMD)

28 Atelier Hildo Krop (OMD)

29. AH Gerhardschool (OMD)

30. Apostolisch Genootschap Watergraafsmeer (OMD)

31. De Hofkerk (OMD)

32. Het Brinkhuis (OMD)

33. Scholencomplex Zuivelplein (OMD)

34. Torentje van Van Epen (OMD)

35. Tramremise Lekstraat (OMD)

36. Wolkenkrabber (OMD)

37. De Dageraad (OMD)

38. Gemeenschappelijke tuinen De Dageraad (OMD)

39. Arbeiderswoning Michel de Klerk (OMD)

40. St. Gabriëlkerk (OMD)

41. ROC TOP De Donge (OMD)

42. Vrijzinnig Centrum Vrijburg (OMD)

43. Binnentuin Samenwerking (OMD)

44. Het Nieuwe Huis (OMD)

45. Huize Lydia (OMD)

46. Joke Smit College (OMD)

47. Het Amsterdams Lyceum (OMD)

48. Portiershuisje Olympisch Stadion (OMD)

49. Huis van de Wijk Olympus (OMD)

50. Villa Lebbink (OMD)

Naast de te bezichtigen gebouwen en interieurs staan ook diverse activiteiten gepland. Het volledige overzicht staat hier. Een greep:

Etty Hillesum’s Amsterdam Zuid

De start van deze Gildewandeling langs de chique gebouwen van de Amsterdamse School is bij Café Wildschut op het Roelof Hartplein.

Wandeling rondom het Jacob Obrechtplein

Wandel samen met het Cuypersgenootschap rondom het Jacob Obrechtplein. Gebouwen die tegengekomen worden zijn onder andere Oldenhoeck, de Heinzestraat, de synagoge, en het voormalige Gemeentelijk Lyceum voor Meisjes.

Wandeling De Baarsjes

Het waren voornamelijk particulieren die hier woningen gebouwd hebben. De architecten moesten zich houden aan standaard woningplattegronden maar mochten zich uitleven op gevels in de stijl van de Amsterdamse School. Voorbeelden hiervan zijn de Corantijnschool en de gebouwen aan de Hoofdweg en de Jan Evertsestraat.

Wandeling Tuindorp Nieuwendam

Tuindorp Nieuwendam is een combinatie van organische vormen met horizontale lijnen maakt het dorp een bijzonder voorbeeld van de Amsterdamse School. Tuindorp Nieuwendam. Een van de gebouwen die u gaat tegenkomen is de school voor gewoon lager onderwijs.

Wandeling Tuindorp Oostzaan

In dit Tuindorp zult u ongetwijfeld het Zonneplein aandoen met het Zonnehuis, de bibliotheek, het gebouwtje van de plantsoenendienst , beeldengroep De Eendracht, en de voormalige Julianaschool of de school aan de Kometensingel.

Fietstocht Amsterdamse Bos bruggen

Een goede introductie over de vele diverse door Piet Kramer ontworpen bruggen in het Amsterdamse Bos - 78 maar liefst! - vindt u hier.

Boottocht Bruggen van de Amsterdamse School

Heemschut organiseert een vaartocht die je letterlijk en figuurlijk op een andere manier naar deze bijzondere bruggen laat kijken. Een goede introductie over de vele door Piet Kramer ontworpen Amsterdam bruggen vindt u hier.