Museum Het Schip, museum van de Amsterdamse School

Het Museum van de Amsterdamse School, gehuisvest in het wereldberoemde sociale woningbouwcomplex Het Schip van architect Michel de Klerk, toont de expressionistische Amsterdamse School in zijn volle sociale en artistieke breedte en biedt aan huidige en toekomstige generaties inspiratie op het gebied van architectuur, volkshuisvesting en toegepaste kunst.

Museum het Schip, gelegen in de Spaarndammerbuurt in Amsterdam-West, is hét museum op het gebied van de Amsterdamse School. Het museum opende zijn deuren in 2001, in een voormalig postkantoor  gevestigd in het wereldberoemde sociale arbeiderspaleis, beter bekend als "Het Schip". Dit sociale woningbouwcomplex werd ontworpen door architect Michel de Klerk .

Aanvankelijk was het museum een tijdelijk project, dat in 2001 werd gestart om te vieren dat de Woningwet 100 jaar bestond. De Woningwet van 1901 was bedoeld om de nieuwbouw van slechte, ongezonde woningen een halt toe te roepen, krotten op te ruimen en de bouw van goede, betaalbare huizen te stimuleren. Dat leidde in de decennia daarna in Amsterdam-Zuid en -West tot grootschalige nieuwe woonwijken van Berlage en architecten van de Amsterdamse School.

Vanwege het enorme succes verkreeg het museum al snel een permanente status en werd het bovendien aanzienlijk uitgebreid . Momenteel bestaat het museum  uit een postkantoor, een museum woning ingericht in de stijl van de jaren twintig, een tuin met een tentoonstelling van Amsterdamse School straatmeubilair, en een lunchroom.

Het museum heeft bovendien een bezoekerscentrum in het zuidelijke deel van Amsterdam, in het beroemde Amsterdamse School gebouw De Dageraad in de Burgemeester Tellegenstraat.

Op dit moment verwelkomt het museum zo'n 20.000 bezoekers per jaar. Ongeveer 25 procent van deze bezoekers zijn touristen, afkomstig uit de gehele wereld.

Het museum ziet  ook de Amsterdamse School gebouwen in de omgeving van haar vestigingen als onderdeel van haar collectie en organiseert excursies en rondleidingen in verschillende talen. Deze rondleidingen geven een rijk en gedetailleerd inzicht in de geschiedenis van de Amsterdamse School architectuur en de toegepaste vormgeving, en gaan ook uitgebreid in op de unieke geschiedenis van de sociale woningbouw in Nederland.

Naast de reguliere rondleidingen, die ongeveer 45 minuten duren biedt het museum speciale rondleidingen in de vorm van thema wandelingen, fietstochten, boottochten en busreizen. Deze excursies vinden niet alleen in Amsterdam plaats, maar ook in andere delen van Nederland zoals Hilversum en Roosendaal. Al deze excursies zijn te boeken via de website van het museum: www.hetschip.nl

Bovendien is er ook nog de mogelijkheid om een rondleiding te boeken in het Scheepvaarthuis, de huidige thuisbasis van het vijf-sterren Grand Hotel Amrâth . Dit gebouw, dat is gelegen tegenover het Centraal Station in Amsterdam, is een ander goed voorbeeld van de Amsterdamse School architectuur. Een anderhalf uur durende rondleiding geeft een uniek beeld van de geschiedenis en het interieur van dit gebouw, en komt langs enkele absolute hoogtepunten, zoals het prachtige gebrandschilderde glazen dak en de spectaculaire conferentiezaal van het hotel .