Hoek Dageraad

Toen de werkzaamheden voor het platform officieel van start gingen, in 2012, had de platformredactie de eer om één dag in de week in de stijlkamer van De Dageraad gevestigd te zijn. In een voormalige winkelruimte van het beroemde volkswoningbouwcomplex De Dageraad van de architecten Michel de Klerk en Piet Kramer richtte Museum Het Schip in datzelfde jaar een bezoekerscentrum in, dat nu de titel museum draagt.

In een voormalige winkelruimte van het beroemde volkswoningbouwcomplex De Dageraad van de architecten Michel de Klerk en Piet Kramer is nu Museum (tot 2020 Bezoekerscentrum) De Dageraad gevestigd. Het Dageraadcomplex vormt net als Het Schip een van de hoogtepunten van de Amsterdamse School-stijl.

Openingstijden en activiteiten

Museum De Dageraad is geopend elke donderdag t/m/ zondag. Een bezoek aan de expositie in het museum is gratis. Er is een expositie over Plan Zuid, koffie en een Museumwinkel met informatie over De Amsterdamse School.

Vanuit het museum vertrekt op vrijdag, zaterdag en zondag op het hele uur een rondleiding langs het Dageraad-complex. De rondleiding duur circa 45 minuten en kost 7.50,  incl. een kopje koffie/thee.Regelmatig organiseren we ook uitgebreidere wandelingen en fietstochten door Plan Zuid.

Klik hier voor een overzicht van de themarondleidingen en overige activiteiten (lezingen, workshops, tentoonstellingen) bij Museum De Dageraad. Kilk hier voor de mogelijkheden om een ruimte voor vergaderingen of andere activiteiten te huren. Op aanvraag is voor groepen ook een ander tijdstip mogelijk in samenhang met uitgebreidere themarondleidingen.

Winkelruimte

Plan Zuid is het beroemde stedebouwkundige plan van Berlage. De architectuur waarmee het plan is ingevuld, is echter niet zoals velen denken van de hand van Berlage, maar van de hand van Amsterdamse School-architecten. Het zijn deze architecten die met hun weelderige, expressieve bouwwerken Plan-Zuid op de kaart hebben gezet. De plek waar door Berlage een ziekenhuiscomplex was ontworpen, werd uiteindelijk ook voor woningblokken bestemd. Het is dit bijzondere stukje wijk waar architectuur en straatuitleg in volmaakte harmonie zijn ontworpen. En dat niet alleen: het complex De Dageraad is ook nog eens van de hand van de twee voormannen van de Amsterdamse School: Piet Kramer en Michel de Klerk. Het museum is gesitueerd in een van van voormalige winkelruimtes die deel uitmaakten van het volkswoningbouwcomplex De Dageraad.

Expositie

Het museum dient als uitvalbasis voor rondleidingen langs de Amsterdamse School in Zuid. Ook is er een expositie over het Plan Zuid van Berlage. Naast de verschillende architecten en kunstenaars die Plan Zuid in de stijl van de Amsterdamse school een eigen gezicht hebben gegeven is er aandacht zijn voor de initiatiefnemers: de coöperatieve en particuliere woningbouwverenigingen, met als aanjagers wethouder Wibaut en Burgemeester Tellegen.

Kunstwerken

Museum De Dageraad is gelegen aan het intieme pleintje waar zich ook meerdere kunstwerken bevinden die indertijd met de gebouwen zijn mee ontworpen. Men kijkt aan de ene kant uit op het monument van Burgemeester Tellegen, met kunst van Chris van der Hoef en Driekus Jansen van Galen. Aan de andere kant ziet men de organisch welvende hoekwand, met het gedenkreliëf van Pieter Lodewijk Tak en de beelden van de kunstenaar John Rädecker. En in de binnentuin ziet men het borstbeeld van wethouder Wibaut, gemaakt door de kunstenaar Eisendraht.

Partners/Sponsors

Museum de Dageraad is mogelijk gemaakt door de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties, de Alliantie, Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Zuid, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard Cultuurfonds, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, P.W. Janssen’s Friesche Stichting en donateurs.
Speciale dank aan: De Reinwardt Academie, Manmade, Berlage Lyceum, Floris Leeuwenberg, Bewonerscommissie De Dageraad, Museologie Kunstgeschiedenis UvA, GF Deko, Boris Franssen, Suzanne Kooij, Menno Jonker, Ton Boersma, Lieneke Poelman, Ab Vos, Alphonsine Rädecker en alle medewerkers van Museum Het Schip.

Het initiatief wordt gesteund door de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties, De Alliantie, Het Amsterdams Fonds voor de Kunst, de Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Zuid, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting en P.W. Janssens's Friesche stichting. En men kan als vriend/donateur van het Museum voor de Amsterdamse School aansluiten!