cover

Een boekje met één wandelroute en twee fietsroutes langs de Amsterdamse School in Amersfoort. Van de makers van soortgelijke boekjes over Utrecht en Groningen.

Eerst verscheen in 2014 De Amsterdamse School in Utrecht. Toen kwam in 2017 De Amsterdamse School in Groningen. En nu hebben Ronald Elink Schuurman en Bob Lodewijks De Amsterdamse School in Amersfoort gepubliceerd. Wederom een toegankelijk boekje met fiets- of wandelroutes langs gebouwen waarin de invloed van de Amsterdamse School te zien is.

Met Amersfoort volgen de auteurs het stramien wat werd ingezet met Utrecht en Groningen. Na een korte inleiding wordt eerst ingegaan op de vraag: 'Wat is de "Amsterdamse School"?' om vervolgens uiteen te zetten wat de kenmerken van deze stijl zijn. (Hier hebben we dankbaar gebruik gemaakt van die informatie!) Het geheel is ook nu weer in ringband en een handzaam formaat gevat, wat het ideaal maakt om mee rond te fietsen of lopen.

Het boekje - met één wandelroute en twee fietsroutes - is een stuk dunner dan de voorgangers. Niet vreemd, want Groningen en Utrecht zijn - na Amsterdam - de steden waar de invloed van de Amsterdamse School het sterkst is geweest. Neemt niet weg dat de auteurs ruim 50 objecten in Amersfoort hebben weten te verzamelen. Dat klinkt als veel en eerlijk is eerlijk: niet alle gebouwen zijn even sterke voorbeelden. Dat is iets wat de auteurs zelf ook ruiterlijk toegeven. Een gebouw kan bijvoorbeeld maar één kenmerk hebben om genoemd te worden. En in sommige gevallen zetten ze zelf al vraagtekens. Het moet gezien worden als een gids waarbij het aan de lezer zelf is om er een oordeel over te vellen. Leuk: discussie!

Maar welk label je ook op een object plakt: er zijn weinig dingen zo leuk als een stad verkennen en genieten van de architectuur. Met een boekje als De Amsterdamse School in Amersfoort op zak wordt die pret alleen maar groter.

Ronald Elink Schuurman & Bob Lodewijks, De Amsterdamse School in Amersfoort. Drie wandel- of fietsroutes door de stad (2020).

Het boekje is in eigen beheer uitgegeven, kost €19,- en is te koop door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..