Logo Amsterdamse School 1916 2016 CMYK

Zes instelingen organiseren in 2016 het 'Jaar van de Amsterdamse School'. Dit zijn: Amsterdamse School Museum Het Schip, Stedelijk Museum, Architectuur Centrum Amsterdam (ARCAM), Grand Hotel Amrath, Monumenten en Archeologie en het Stadsarchief. Een vol programma.

HEROPENING AMSTERDAMSE SCHOOL MUSEUM HET SCHIP
midden 2016
Museum Het Schip in het stedelijk blok van Michel de Klerk aan de Oostzaanstraat wordt uitgebreid. Met 1200m2 van de vroegere basisschool erbij ontstaat nu het Amsterdamse School Museum Het Schip. Voor het eerst wordt nu de vaste, maar uitgebreide expositie getoond over expressionistische architectuur, kunst en volkshuisvesting. De eerste tijdelijke expositie besteedt aandacht aan de huidige ambachtelijke restauratie van het gehele blok door woningcorporatie Eigen Haard. Wat in 2016 blijft is het uitgebreide programma van rondleidingen, excursies, bus-, boot- en fietstochten en de  rondleidingen met high tea in het Scheepvaarthuis. Ook bezoekerscentrum De Dageraad heeft een vol programma. Virtueel museum WENDINGEN, Platform voor de Amsterdamse School in heel Nederland, is natuurlijk het hele jaar 24/7 online.

www.hetschip.nl, Amsterdamse School Museum Het Schip

www.amsterdamse-school.nl, Wendingen, Digitaal Platform voor de Amsterdamse School

STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM
Wonen In de Amsterdamse School
Ontwerpen voor het interieur 1910-1930
9 april – 28 augustus 2016
Het Stedelijk Museum toont komend voorjaar in een groot, theatraal opgezet overzicht ontwerpen voor het interieur van de Amsterdamse School. Na de beroemde architectuur staan nu voor het eerst de interieurontwerpen van deze invloedrijke stroming centraal. Met rond de 500 objecten van bijna honderd bruikleengevers, met werk van onder meer Laurens en Willem Bogtman, Joseph Crouwel, De Nieuwe Honsel, Jaap Gidding, Dick Greiner, Michel de Klerk, Piet Kramer, Hildo Krop, Joan Melchior van der Mey, Gustaaf Adolf Roobol en H.Th. Wijdeveld.
amsterdamseschool.tumblr.com
www.stedelijk.nl