By lelivelt on zondag, 13 november 2022
Posted in Architecten
Reacties 2
Likes 0
Views 1K
Votes 0
In het boek "wonen in de amsterdamse school " staan op blz 190 , 2 foto's ( 12.62 & 12.64 )

Foto stoel textielmuseum en zwart-wit foto eetkamer.

Het bijschrift foto's ; Herman Baanders ( toegeschreven ) interieur met stoelontwerp
Amstedijk , Amsterdam , 1917 , mogelijk 't Woonhuys
Foto Bernard Eilers , nederlands fotomuseum rotterdam

( bij navraag Ingeborg de Roode , toegeschreven door Frans van Burkom )

Echter bij fotomuseum rotterdam staat als bijschrift door Bernard Eilers ; 't Woonhuys , Amsteldijk , interieur

Amsteldijk slaat op 1 van de 3 woningen welke ontworpen zijn door architectenbureau H.a.j. ( Herman ) en Jan Baanders .
Nr 87 en 88 zijn gebouwd rond 1917 , maar nr 89 is gebouwd in 1927.
In het archief amsterdam, archief Baanders , kan men aan de hand van de nog bestaande bouwtekeningen amsteldijk
concluderen dat de zwart-wit foto genomen moet zijn op amsteldijk nr 89 in 1927 of later.
Dit is de enige woning welke geen binnendeur naast de schouw heeft , zo ook de zwart -wit foto )
Herman Baanders mag dan wel mede ontwerper zijn van de woning maar de meubels valt nog te bezien.
Nogwel eens gesugereerd maar Herman Baanders staat niet bekend als een 't Woonhuys ontwerper.
De stoel wel

De stoel , en met name het onderstel ,vertoont erg veel gelijkenissen met de eetkamerstoelen van Michel de Klerk.
namelijk- De schuin naar achteren aflopende zitting ( alsook de hoge omslag achterzijde )
- De wig/driehoekvormige houten verbinding van de voor met de achterpoot.
en zeker in combinatie ( schuine zitting en wigvormige verbinding ,in schuinte evenwijdig ) is zeer kenmerkend
en alleen op de klerk"s stoelen te vinden.
Maar ook de - ronde voorpoten , het zwart geblakerde conische voetje en het "hieltje" aan de achterpoot
zijn aal in soortgelijke vorm terug te vinden in de stoel van de klerk. ( het "hieltje " ondiep gestoken )

Wel is de rugleuning rond en ontbreekt de "visgraad "sculpture .

Bij het uitvergroten van de foto ( archief fotomuseum ) Kwam er nog een erg kenmerkend detail naar boven.
Rechts op de foto , links naast de schouw , staat nog een stoel .
Bij het inzoemen zijn duidelijk 5 v-inkepingen te herkennen in de meubelstof aan de voorzijde van de zitting.
Deze v-inkepingen ( typische gootbalken - roof construction skansen -? ) zijn ook weer zeer kenmerkend en
alleen bij de Klerk's stoelen te vinden.

Ook kan men door inzoemen de vorm van het tafelframe ( kruis met hoofdbalk ) , in de spiegeling van de deur beter zien .
Deze vorm gebruikt de Klerk ook bij zijn eettafel frames.

Buiten deze kenmerken om kun je naast de stoel bij de schouw nog een meubel zien staan.
Bij de vergroting zijn duidelijk de fraaie scharnieren te herkennen van de Michel de Klerk theekast ( stolpbod -skansen- )
Het zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn geweest om "losse" meubelstukken te kopen bij 't Woonhuys ,
maar vindt de combinatie wel opmerkelijk.

Er is een zeer sterke band tussen de " Herman "en de " Michel "stoel en het is dan zo goed als onmogelijk dat "Herman "geen
afgeleide of variant is op de set van de Klerk.
Men kan redenen genoeg bedenken waarom F.j Zeegers ( Eigenaar 't Woonhuys ) deze variant op de mark bracht.
Menig client was niet Zoooo vernieuwend , anders en modern als de Klerk ,
maar zo kon men toch een beetje .

Wie heeft nu eigenlijk de set ontworpen.
veel keuze blijft er niet over.
Zeeger prees michel,maar zou hij ( binnen 4 jaar na michel's dood ) deze variant hebben geïnitieerd , gebruik makend van michels kenmerken,
Of zou Zeegers met toestemming of in samenwerking met Michel , in stilte, deze toegankelijke variant hebben ontwikkeld ?
Dank je

Ik zie nu pas , in de spiegeling van de deur , waarschijnlijk ook nog , Bernard Eilers camera te spotten.
·
2 jaar geleden
·
0 Likes
·
0 Votes
·
0 Comments
·
Heel interessant! (De foto van het Nederlands Fotomuseum is overigens hier te bekijken.)
·
2 jaar geleden
·
0 Likes
·
0 Votes
·
0 Comments
·
View Full Post