Introductie

Reitsema Tzn, architect van het Groningen Hoge Land.

Gegevens

Voorna(a)m(en) Willem
Achternaam Reitsema
Geboortejaar 1885
Sterftejaar 1963
Geboorteplaats Leens
Kwalificaties Architect

Biografie

Reitsema geldt als een vertegenwoordiger van de Groningse variant van de Amsterdamse School en later kreeg het Nieuwe Bouwen invloed op zijn werk.

Hij begon als aannemer en later gold hij als een gedegen en betrouwbare architect vooral voor boerenfamilies op het Hoogeland. Hij bouwde met name villaboerderijen en rentenierswoningen. Kenmerkend zijn o.a. overstekende dakgoten, donkere bakstenen en hij gebruikte vaak Amerikaans grenen.

Met architect Nienhuis ontwierp hij in 1918 het bekende gemaal de Waterwolf (ook wel Electra genoemd) aan het Reitdiep bij Lauwerzijl.

Reitsema had het talent om goede medewerkers te kiezen. Zo nam hij in 1936 de toen nog jonge Jacob Berend Bakema aan. Deze ging echter spoedig zijn eigen weg en zou later bekend worden door het bureau Van den Broek en Bakema.

Reitsema vormde van 1937 tot 1947 een compagnonschap met Harm Nienhuis.

Ook werkte hij soms samen met Evert Rozema; voor diens werk had hij grote bewondering.

meer

Gebruikte bronnen

1. Anja Renders, Versteende welvaart (Groningen, uitgeverij Noordboek), p. 104-105.

Links

1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Reitsema

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor deze persoon.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.