Introductie

Anton Swinkels: ontwerper van enkele markante gebouwen in Maastricht.

Gegevens

Voorna(a)m(en) Anton
Achternaam Swinkels
Geboortejaar 1900
Sterftejaar 1971
Geboorteplaats Helmond
Kwalificaties Architect

Biografie

A. (Anton) H.J. Swinkels werd geboren te Helmond in 1900 en overleed in 1971. Aan de TU Delft opgeleid als architect. Hij stichtte in 1928 op jonge leeftijd een bureau te Maastricht, waarin dat van architect Ir. H.A.H. de Ronde werd opgenomen. Hiermee was Swinkels één van de eerste fulltime architecten in Nederland. Voorheen waren de beroepen van aannemer en architect niet zo gescheiden.In 1960 ging de zoon van Swinkels (T. Swinkels) op het bureau van zijn vader werken en nam dit bureau na zijn dood over.

Vóór de Tweede Wereldoorlog was Swinkels ontwerper van enkele markante gebouwen in Maastricht in de stijl van de Amsterdamse School, zoals onder meer het voormalige klooster met kweekschool Brusselseweg 150, voormalige Jongensschool Volksbondweg 2, en de kapelanie aan de Sint Odastraat 2. Zijn bouwstijl kenmerkt zich door een grote mate van transparantie en helderheid met subtiele ornamentiek passend bij de eindperiode van de Amsterdamse School. Vooral de kapelanie aan de St.Odastraat is een mooi voorbeeld van deze “klare lijn“. Na de oorlog was Swinkels actief betrokken in de wederopbouwperiode met restauratie en nieuwbouw van vooral kerken en kloosters.

meer

Gebruikte bronnen

1. Architectuurgids Maastricht 1895-1995 (Stichting Topos & Gemeente Maastricht 1997).

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor deze persoon.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.