Introductie

Nog een villaboerderij van het Groninger land. Deze is van architect Rozema.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Villaboerderij, 't Zandt
Adres(sen) Omtadaweg 6
Postcode(s) 9915 TA
Plaats (provincie) 't Zandt (Groningen)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever I.H. Huizenga
Oorspronkelijke functie Boerderij
Betrokken architect(en) Evert Rozema
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1927 - 1927
Huidige eigenaar
Huidige functie Woonboerderij
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer 517413

Achtergrond

De oorspronkelijke boerderij (kop-hals-romp) is de heerd Korendijk uit 1780, welke in 1906 werd uitgebreid. Van de boerderij uit 1780 is eigenlijk alleen nog één schuur overgebleven. De boerderij ligt uitzonderlijk fraai op een natuurlijke verhoging op een ruim perceel met bomen aan de Oostelijke uitvalsweg van 't Zandt, nabij Loppersum. Het huidige woonhuis stamt uit 1927. De stijl is een regionale variant van de Amsterdamse School. Opdrachtgever was Izebrand Harms Huizenga. Architect was Evert Rozema uit het nabije Loppersum die later een architectenbureau in Appingedam opende. Hij was een veelzijdig architect die behalve fabrieken en kerken ook boerderijen ontwierp. Wat boerderijen betreft was er aan het begin van de twintigste eeuw veel werk aan de winkel. De rijke graanboeren besteedden veel aandacht aan het uiterlijk van hun boerderijen. Het traditionele woonhuis van de Groninger boerderij werd vaak vervangen door een villa. Zo ook hier. Van de oorspronkelijke kop-hals-rompboerderij werden de hals en kop (woning) opnieuw opgetrokken. Zo veel mogelijk werd het oorspronkelijke grondplan gevolgd. Om de verbouwingssporen te verdoezelen werden de muren wit gepleisterd.

Exterieur

De vormgeving is opvallend decoratief. Twee dwars op elkaar staande zadeldaken en twee hoge schoorstenen zetten de toon, en geven het geheel een zekere elegantie. Het houtwerk van de vensters, boeidelen etc, heeft veelal een verfijnde detaillering. Hier is duidelijk invloed van Nederlands Indië te vinden. Daar had Rozema ook een tijd gewerkt voordat hij zich in Nederland zelfstandig vestigde. De kleurcombinatie bruin-oranje van het houtwerk en kozijnen paste Rozema vaker toe. Onder de vensters van de eerste etage bevinden zich bloembakken met – evenals de boeidelen – een donkerrode kleurstelling.

Deze oorspronkelijke kleurstelling is tot op heden bewaard gebleven.De vensters zijn zesruits, evenals de terrasdeuren op de begane grond. Deze zesruitsindeling is konsekwent toegepast, ook op de eerste etage en bij de dakkapellen. Al met al passen de elegante vormgeving als geheel en die van het houtwerk en vensterindeling met de expressieve kleurstelling goed in de traditie van de Amsterdamse School.

Interieur

In het interieur zijn nog enkele details van belang zoals onder meer de houten tochtdeuren met roedeverdeling met glas-in-lood

Recente ontwikkelingen

De agrarische functie is verloren gegaan, het is nu een woonboerderij.
meer

Gebruikte bronnen

1. Anja Reenders en Cees Stolk, Versteende Welvaart. Amsterdamse School op het Groninger Hoogeland (Uitgeverij Noordboek 2008).

Links

1. https://www.monumenten.nl/monument/52970

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Paul Paris kent de eigenaar/bewoner.

NotaBene; de opdrachtgever was Huizenga en NIET Huizinga zoals soms in beschrijvingen staat.

meer

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.