Introductie

Deze voormalige dubbelschool wordt gezien als "representatief voorbeeld van schoolarchitectuur in de jaren '20 door de toenmalige gemeentelijke dienst Publieke Werken." (bron: monumentenregister)

Specificaties

Officiële of officieuze naam School voor Gewoon Lager Onderwijs, Tuindorp Nieuwendam
Adres(sen) Wognumerplantsoen 2-4
Postcode(s) 1023 EP
Plaats (provincie) Amsterdam (Noord-Holland)
Land Nederland
Huidige staat Deels of volledig gerenoveerd
Oorspronkelijke opdrachtgever Publieke Werken
Oorspronkelijke functie Lagere School
Betrokken architect(en) Publieke Werken, C.B. Posthumus Meyjes
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1925 - 1926
Huidige eigenaar Orioncollege
Huidige functie Middelbare School
Soort monument Rijksmonument
Monumentnummer Rce:1002184

Achtergrond

In de zuidoostelijke punt van het tuindorp Nieuwendam gelegen dubbele christelijke school voor Gewoon Lager Onderwijs in kubistisch-expressionistische trant. De aanbesteding vond plaats op 6 april 1925, de nummering op 23 november 1926. De bouwtekeningen zijn afkomstig van de gemeentelijke dienst Publieke Werken.

Exterieur

De architect van deze school is niet bekend. Vermoedelijk gaat het om C.B. Posthumus Meyjes of het was geheel in handen van Publieke Werken. Er zijn vele overeenkomsten met het werk van Frank Lloyd Wright en ook doet het gebouw denken aan de Jeruzalemkerk van Ferdinand Frantzen in Amsterdam west, waarvoor dezelfde rode bakstenen werden gebruikt.

Het gebouw bestaat uit verschillende kubische bouwvolumes, voorzien van in- en uitspringende muurvlakken, onder platte daken met rechte gevelbeëindiging. Er is een langgerekt lager middendeel tussen twee verticale dwarsvleugels met verspringende en in hoogte verschillende bouwmassa's, alwaar de ingangspartijen. Boven beide ingangspartijen bakstenen schoorstenen voorzien van natuurstenen luifels. Sommige bouwvolumes zijn eveneens voorzien van sterk uitkragende luifels. De leslokalen zijn aan de achterzijde (Z) van het gebouw gelegen; aan de voorzijde (N) bevinden zich de trappenhuizen en de gangen. Het middendeel en het linkerdwarsvolume (W) zijn op de verdieping voorzien van een in Amsterdamse School-stijl gedetailleerde aaneengesloten reeks kleine vensters. Op de begane grond wordt de vensterrij onderbroken door een reeks van vijf gekoppelde, verticaal geplaatste vensters. Rechterdwarsvolume (O) voorzien van groot verticaal geleed venster en kleiner kruiskozijn boven de ingang. Linkerzijgevel(W) voorzien van smal, laddervormig geleed venster en iets breder, doch ook verticaal geleed venster in rechterzijgevel(O). De achtergevel waaraan de leslokalen zijn gelegen is voorzien van regelmatig in de gevel geplaatste negenruits-vensters. De gevels zijn op de hoeken voorzien van siermetselwerk.

Recente ontwikkelingen

Het gebouw is een aantal jaren geleden volledig gerestaureerd.
meer

Links

1. http://drimble.nl/monument/amsterdam/29571/wognumerplantsoen-2-4.html

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

De rode baksteen en het spel van verticale en horizontale lijnen vind ik prachtig. De schoorstenen aan de beide uiteinden lijken op uitkijkplaatsen.

Ingezonden door: Gert-Jan Lobbes

Gert-Jan Lobbes Ik zoek naar details van de Amsterdamse School die je pas opvallen als je langere tijd rond loopt en de tijd neemt. Fotograferen helpt om die details te ontdekken. De toppers van deze unieke stroming vind je op vele websites en horen natuurlijk ook thuis op Wendingen. Het leukste vind ik echter om architecten, gebouwen en interieurs in kaart te brengen die nauwelijks aandacht krijgen. Want wie kent tegenwoordig Kruyswijk, Franswa, Boterenbrood of Roodenburgh - om maar een paar namen te noemen? Bekendheid draagt bovendien bij aan behoud van erfgoed. Mijn Amsterdamse Schoolfoto's zijn gebruikt in de brochure van de Amsterdamse Open Monumentendag 2016, in de permanente tentoonstelling van Museum Het Schip en in de tentoonstelling Wonen in Iconen in Bezoekerscentrum De Dageraad, te zien tot december 2017.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.