Introductie
Hiermee is niet alleen een ontwerp van de Groningse variant van de Amsterdamse School gedocumenteerd, maar ook een bijzonder gebouwtype, tegenwoordig in onbruik geraakt: het baarhuisje.
Hiermee is niet alleen een ontwerp van de Groningse variant van de Amsterdamse School gedocumenteerd, maar ook een bijzonder gebouwtype, tegenwoordig in onbruik geraakt: het baarhuisje.
Officiële of officieuze naam | Baarhuisje, Garsthuizen |
---|---|
Adres(sen) | Smydingheweg 39 |
Postcode(s) | 9924 |
Plaats (provincie) | Garsthuizen (Groningen) |
Land | Nederland |
Huidige staat | Gerealiseerd |
Oorspronkelijke opdrachtgever | Algemene Begraafplaats Garsthuizen |
Oorspronkelijke functie | Baarhuisje |
Betrokken architect(en) | Willem Reitsema Tzn |
Andere betrokken kunstenaars | |
Aanvang en oplevering | 1927 |
Huidige eigenaar | Algemene Begraafplaats Garsthuizen |
Huidige functie | Baarhuisje |
Soort monument | Rijksmonument |
Monumentnummer | 517398 |
Op enkele begraafplaatsen komen z.g. baarhuisjes voor. Vroeger werden deze gebruikt voor het opbaren van vreemdelingen, drenkelingen, mensen die aan een besmettelijke ziekte waren overleden en zelfs schijndoden. Op de begraafplaats van Oosterwijtwerd staat een bijna identiek huisje. Tegenwoordig worden de baarhuisjes gebruikt voor opslag van een baar en gereedschap.
1. | http://rijksmonumenten.nl/monument/517398/baarhuisje/garsthuizen/ |
Ik kwam er langs.
Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.
Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.
Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.
Geen reacties voor dit gebouw.
Je moet eerst inloggen
voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.