Het beroemde torentje van Het Schip zou wel eens zijn oorsprong in Kopenhagen kunnen hebben. De vorm van De Klerks ontwerp zien we vervolgens in heel Nederland.

In 1910 is Michel de Klerk in Kopenhagen, waar hij onder de indruk is van het Paladshotel. Hij stuurt een enthousiaste ansichtkaart aan Charles Estourgie, die net als hij werkzaam was bij het bureau van Ed. Cuypers (en die later gezien zal worden als de architect die de Amsterdamse School in Nijmegen introduceerde).

Beste Estourgie!
Ziehier wat een prachtige architectuur bij onze aankomst te K. Ik heb nog nooit zo’n prachtwerk gezien als dit, zelfs mooier dan ’t Raadhuis. De details welke hier op de kaart geheel teloor zijn gegaan, zijn meesterlijk en toch modern. De toren groen koper. Balconhekken gr. brons. Een pracht van een stad.
Gegroet Sam

Het Paladshotel is een ontwerp van de Deense architect Anton Rosen. Het werd in 1910 opgeleverd en doet vandaag als Scandic Palace Hotel nog steeds dienst als hotel. Van de toren van het Paladshotel wordt gezegd dat deze model heeft gestaan voor de toren op Het Schip (1919). En de toren van Het Schip - met die prachtige, subtiele curve - die lijkt weer model te hebben gestaan voor diverse torens in het hele land!

Galerij: