Hans Gerson

In Museum Het Schip werd de tentoonstelling 'Publieke Werken en de Amsterdamse School 1915-1935' geopend.

Publieke Werken en de Amsterdamse School zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De gemeentelijke Dienst der Publieke Werken besloot vanaf 1910 een aantal architecten en kunstenaars in te schakelen die later grote namen zouden worden binnen de Amsterdamse School, zoals Joan van der Meij, Michel de Klerk, Piet Kramer en Hildo Krop. De architecten maakten prachtige ontwerpen voor overheidsgebouwen, scholen en bruggen, en zelfs aan het straatmeubilair besteedden zij veel zorg. Deze bouw- en kunstwerken zijn nog steeds overal in Amsterdam te bewonderen.

De tentoonstelling toont de mooiste foto’s van deze architectuur en kunst en van de belangrijkste architecten zijn originele kunstwerken en tekeningen te zien. Bovendien zijn de winnende foto's van de door Wendingen en Museum Het Schip georganiseerde fotowedstrijd op de tentoonstelling te zien.

In het kader van deze tentoonstelling is ook het boek Publieke Werken. Hoeksteen van de Amsterdamse School 1915-1935 van Pim van Schaik verschenen.

De tentoonstelling in Museum Het Schip loopt tot 1 september 2018.