De rode loper ligt uit voor alle bezoekers!

Een van de hoogtepunten van 2016, het jaar waarin uitgebreid 100 jaar Amsterdamse School wordt gevierd, is de opening van de uitbreiding van Museum Het Schip.

Nadat Museum Het Schip in 2001 begon in het voormalige postkantoor, werd in 2004 de museumwoning geopend, een jaar later gevolgd door de lunchroom en de tuin met straatmeubilair aan 'de overkant'. Na de opening van Bezoekerscentrum De Dageraad in 2012 werd op vrijdag 1 juli 2016 de volgende mijlpaal bereikt. Misschien was dit wel de meest memorable moment in het relatief korte bestaan van dit Amsterdamse School museum: op deze dag werd de uitbreiding in de voormalige school van Michel de Klerks arbeiderspaleis officieel in gebruik genomen. Het museum heeft nu eindelijk de ruimte om een aanzienlijke collectie te presenteren en de vele facetten van deze kunst- en architectuurstroming aan de wereld te tonen. En dat in het jaar dat het 100-jarige bestaan van de Amsterdamse School uitbundig gevierd wordt!

In de bomvolle lunchroom hielden Alice Roegholt (directeur van Museum), Ab Vos (voorzitter van de Initiatiefgroep Museum voor de Amsterdamse School), Egbert de Vries (directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties) en burgemeester Eberhard van der Laan toespraken, waarna de grote groep genodigden de vaste tentoonstelling op de eerste verdieping - Amsterdamse School, verbeelde idealen genaamd - konden bekijken. Maar liefst 1200 vierkante meter heeft het museum erbij gekregen, waar je je kunt vergapen aan een indrukwekkende collectie meubelen, tekeningen, sierraden, beelden, etc. etc. Op de tweede verdieping is daarnaast te zien wat er allemaal bij de restauratie van het complex kwam kijken. Een absolute aanrader!

Zie voor meer informatie de website van Museum Het Schip.