Ontwerptekening van een smeedijzeren radiatorombouw met detailschetsen van ornamenten

In het jaar dat 100 jaar Amsterdamse School gevierd wordt pakt het Stadsarchief Amsterdam uit met unieke ontwerptekeningen voor het Scheepvaarthuis.

In 1916 opende het Scheepvaarthuis in Amsterdam: het begin van de Amsterdamse School. Een tot voor kort onbekende groep tekeningen en blauwdrukken voor bouw en inrichting laat de ontwerpers aan het werk zien. Architectenbureau Joan Melchior van der Meij schiep met een team van onder andere architecten Michel de Klerk en Piet Kramer een bijzonder monument. Het interieur werd rijk uitgevoerd met siersmeedwerk, glas-in-loodramen en houten betimmeringen en ingericht met speciaal ontworpen tapijten, lampen en meubilair.

In de Schatkamer van het Stadsarchief wordt een selectie getoond van de meest bijzondere ontwerp­tekeningen. Schetsbladen, eerste ontwerpen en werktekeningen voor het interieur van het Scheepvaarthuis worden getoond naast foto’s van de uitgevoerde ontwerpen. De bezoeker waant zich even aanwezig in de kraamkamer van de Amsterdamse School, dicht op het ontwerpproces. Tekeningen die nog net zo serieus, speels en levend zijn als 100 jaar geleden.

Stadsarchief Amsterdam

Vijzelstraat 32