Het torentje van Museum Het Schip. Schaal 1:100.

Zelf aan de slag met schaalmodellen!

Hoe ziet een gebouw eruit dat nooit is gebouwd? Als er van een ontwerp tekeningen zijn overgebleven, geven deze een aardig idee van de buitenkant van het gebouw. Maar een ontwerp komt pas echt tot leven in 3D, wanneer je een gebouw van alle kanten kunt bekijken. Op universiteiten over de hele wereld zijn archeologen druk in de weer met virtuele modellen van tempels en tempelcomplexen die niet - of nauwelijks - meer zichtbaar zijn, zoals het Forum Romanum in Rome. Toch kan ook een 'analoog' schaalmodel veel inzicht verschaffen in de vorm en verhoudingen van een gebouw. En als er maar voldoende nauwkeurige tekeningen beschikbaar zijn, kun je zo'n schaalmodel óók maken van ontwerpen die nooit zijn uitgevoerd. Henk van Heezick bouwt dit soort schaalmodellen. En zijn specialiteit: de Amsterdamse School.

Tussen 13 april en 28 juni was het voor bezoekers van bezoekerscentrum de Dageraad in Amsterdam-Zuid mogelijk om als een reus boven Amsterdamse School-blokken uit te torenen. Veel van de 34 schaalmodellen van Henk van Heezick die in de Dageraad stonden opgesteld, zijn gebaseerd op Henks eigen waarnemingen en metingen van bestaande gebouwen.